Daimler Truck verlaagt financiële vooruitzichten voor 2025


Key takeaways

  • Daimler Truck heeft zijn financiële vooruitzichten voor 2025 verlaagd vanwege een scherpe daling van de winst in het tweede kwartaal als gevolg van herstructureringskosten en vertragingen in de ontwikkeling van elektrische voertuigen.
  • Het bedrijf verwacht voor het hele jaar een lagere eenheidsomzet in het segment Industrial Business, evenals een aangepast rendement op de omzet van 7 procent tot 9 procent.
  • Daimler Truck zag de verkoop in de meeste regio’s dalen, vooral in Noord-Amerika, terwijl Mercedes-Benz Trucks een EBIT-verlies boekte ondanks een stabiele verkoop.

Daimler Truck heeft zijn financiële vooruitzichten voor 2025 herzien na een aanzienlijke winstdaling in het tweede kwartaal. Het bedrijf schreef de daling van de nettowinst met 61 procent jaar-op-jaar tot 310 miljoen euro toe aan herstructureringskosten en een non-cash bijzondere waardevermindering in verband met vertragingen in de ontwikkeling van elektrische voertuigen. Als gevolg hiervan heeft Daimler Truck zijn verwachtingen voor de winst voor rente en belasting (EBIT) voor het hele jaar bijgesteld en gaat nu uit van een bereik van 3,6 miljard euro tot 4,1 miljard euro, een daling ten opzichte van eerdere prognoses.

Bijgestelde financiële vooruitzichten

Het bedrijf verwacht ook dat de verkoop per eenheid binnen het segment Industrial Business tussen 410.000 en 440.000 voertuigen zal liggen, met een verwacht aangepast rendement op de verkoop tussen 7 procent en 9 procent. De vrije kasstroom zal naar verwachting tussen 1,5 miljard euro en 2 miljard euro bedragen.

In het tweede kwartaal daalde de EBIT van de Groep met 54 procent tot 494 miljoen euro, vergeleken met 1,08 miljard euro in dezelfde periode vorig jaar. De aangepaste EBIT daalde met 4 procent tot 1,12 miljard euro, terwijl de omzet met 5 procent daalde tot 12,62 miljard euro.

Prestaties tweede kwartaal

Het kwartaal omvat uitgaven van 339 miljoen euro in verband met het “Cost Down Europe”-programma en een bijzondere waardevermindering van 218 miljoen euro als gevolg van het niet langer in de balans opnemen van geactiveerde ontwikkelingskosten voor batterij-elektrische voertuigen.

De verkoop van voertuigen daalde met 5 procent tot 106.715 eenheden. Bij Trucks Noord-Amerika daalde de verkoop met 20 procent tot 38.580 voertuigen en daalde de EBIT met 42 procent tot 504 miljoen euro. De verkoop in de Verenigde Staten daalde met 14 procent, in Canada met 21 procent en in Mexico met 79 procent. De Mexicaanse markt werd beïnvloed door wijzigingen in de regelgeving en voorkoopeffecten van vorig jaar.

Regionale prestaties

Mercedes-Benz Trucks zag de verkoop per eenheid stagneren op 38.294, maar boekte een EBIT-verlies van 158 miljoen euro, vergeleken met een winst van 98 miljoen euro in de vergelijkbare periode. Trucks Asia boekte een 13 procent hogere eenheidsomzet tot 26.443 en een 9 procent hogere EBIT tot 61 miljoen euro. Daimler Buses boekte een omzetgroei van 5 procent tot 7.027 eenheden, gepaard met een stijging van de EBIT met 25 procent tot 145 miljoen euro.

De verkoop van zero-emissie voertuigen steeg met 90 procent tot 1.232 eenheden. De verkoopkosten daalden van 658 miljoen euro naar 582 miljoen euro, terwijl de algemene administratieve kosten stegen van 432 miljoen euro naar 518 miljoen euro als gevolg van herstructureringsvoorzieningen. De niet-geactiveerde onderzoeks- en ontwikkelingskosten stegen met 80 procent tot 727 miljoen euro, voornamelijk door afschrijvingen en een lager activeringspercentage.

Kostenanalyse

De vrije kasstroom binnen de industriële activiteiten werd positief met 20 miljoen euro, vergeleken met een negatieve kasstroom van 285 miljoen euro in het vorige kwartaal. De aangepaste vrije kasstroom bedroeg 96 miljoen euro, tegen 184 miljoen euro een jaar eerder. De EBIT van financiële diensten verdubbelde bijna tot 20 miljoen euro. (uv)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.