Howard Schultz, de baas van Starbucks, wil president van Amerika worden. Dat is een geschenk voor Donald Trump

Howard Schultz, de man die een kmo met vier koffiebars in Seattle transformeerde tot een globale koffieketen met 28.000 vestigingen in 77 landen, wil graag president van de Verenigde Staten worden. Dat heeft hij zondagavond aangekondigd. Schultz wil opkomen als onafhankelijk kandidaat. Dat betekent dat hij zich niet aan de Democratische, noch de Republikeinse partij wil binden. En als de geschiedenis als graadmeter fungeert dan maakt hij een catastrofale keuze.

“Een onafhankelijk kandidaat kan nooit winnen…”

Mediamagnaat en ex-burgemeester van New York Michael Bloomberg kent de problematiek van de onafhankelijke kandidaat als geen andere. In een eerste reactie laat hij dan ook geen twijfel bestaan over de kansen van Schultz: “Een onafhankelijke kandidaat kan nooit winnen… Wat die wel zal doen is verdeeldheid zaaien onder de anti-Trumpstemmers, waardoor de president herverkozen zal worden.”

40% van de Amerikanen noemt zichzelf graag ‘onafhankelijk’. Dat betekent dat ze zich politiek met de Republikeinen, noch met de Democraten verwant voelen. Maar de politieke realiteit is dat ze niet onafhankelijk zijn, en bij de verkiezingen hun stem meestal aan een van beide partijen geven.

“Howard Schultz’ kandidatuur is een geschenk voor president Trump”

Politieke analisten waren dan ook snel om Schultz’ kandidatuur ‘een geschenk voor president Trump’ te noemen. Iets wat Howard Schultz geweten zal hebben, want bij zijn eerste publieke optreden na de aankondiging van zijn kandidatuur kreeg hij de wind al van voren. “Help Trump niet herverkozen te worden, jij egoïstische miljardair-kl..tzak. Ga terug naar Davos”, riep iemand in het publiek.

Howard Schultz mikt op het centrum

Schultz’ politieke boodschap is nochtans zeer centrum-gericht. Hij maakt voorbehoud bij uiterst-rechts, heeft bedenkingen bij uiterst-links en kan terugvallen op zijn curriculum vitae. Dat is er een van een man die vanuit een sociale woning in Brooklyn een van ‘s werelds meest succesvolle multinationals uit de grond stampte. Howard Schultz heeft ook het geld om zijn boodschap en zijn visie aan de man te brengen.

Toch is hij niet geheel kansloos: de Democraten lijken onder impuls van Alexandria Ocasio-Cortez (foto onder), Kamala Harris en Elisabeth Warren de bocht naar uiterst-links te gaan maken. Waar Trump staat is genoegzaam bekend. Dat creëert een enorm gat in het centrum, iets waar Schultz, mits hij verstandig campagne voert, van kan profiteren. Maar de Democraten zien dat helemaal anders. Die zijn er van overtuigd dat zelfs bij gebrek aan een centrum-linkse kandidaat de centristische anti-Trump stem gegarandeerd naar hen zal gaan. En dan loopt Schultz als onafhankelijke uiteraard in de weg.

Alexandria Ocasio-Cortez
Photo by Rick Loomis/Getty Images

Maar de Democraten moeten misschien eerst eens naar zichzelf kijken. Hun progressieve kandidaten spreken een groot gedeelte van hun kiezerspubliek aan. Maar als Schultz straks aan de presidentiële debatten deelneemt hebben die wel een probleem. Hij is geen socialist en begrijpt ook iets van economie.

De grote verliezer zou wel een Starbucks kunnen worden

Wat er ook van zij, één zaak staat vast. De grote verliezer zou wel eens Starbucks kunnen worden. Want sinds maandag zijn media en politieke tegenstanders op zoek naar alles wat Starbucks als bedrijf kan beschadigen. Elke klacht ooit door een misnoegde werknemer verwoordt of door een lokale koffiebar die door Starbucks het failliet in werd gejaagd ingediend zal door de pers met veel enthousiasme worden nagetrokken. En er is maar één serieuze klacht nodig om het volledige president-kaartenhuis in elkaar te doen storten. Starbucks zal zich de volgende maanden veelal moeten verdedigen tegen verdachtmakingen.

Howard Schultz mag dan al als een onafhankelijk kandidaat opkomen, Starbucks en hij zijn onlosmakelijk aan elkaar verbonden.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.