Panasonic stelt opening batterijfabriek voor elektrische voertuigen uit door cijfers Tesla


Key takeaways

  • Panasonic heeft de opening van zijn batterijfabriek voor elektrische voertuigen in Kansas uitgesteld tot maart 2027 vanwege de dalende verkoopcijfers van Tesla.
  • Het uitstel weerspiegelt de financiële risico’s van grootschalige batterijfabrieken als die geconfronteerd worden met een fluctuerende marktvraag.
  • De vertraging in de verkoop van elektrische voertuigen benadrukt de voortdurende uitdaging om ambitieuze productieplannen in evenwicht te brengen met onvoorspelbare markttrends.

Opstart uitgesteld

Panasonic Holdings heeft de datum voor de volledige ingebruikname van zijn fabriek voor batterijen voor elektrische voertuigen in Kansas verschoven naar maart 2027. Het uitstel is te wijten aan de dalende verkoopcijfers van Tesla, de belangrijkste klant van Panasonic.

De vertraging in de verkoop van Tesla heeft gevolgen gehad voor de initiële productiedoelen van de fabriek in Kansas. Deze situatie benadrukt een terugkerend probleem in de toeleveringsketen van elektrische voertuigen: grootschalige batterijfabrieken vereisen aanzienlijke investeringen die moeilijk aan te passen zijn aan schommelingen in de marktvraag.

De impact op de markt

De recente verkoopdaling van 16 procent van Tesla in april 2025 heeft directe gevolgen voor leveranciers zoals Panasonic, waardoor ze gedwongen worden om hun productieschema’s te herzien.

De beslissing om de productie uit te stellen weerspiegelt de hoge financiële belangen die gepaard gaan met de bouw van batterijfabrieken, die doorgaans miljarden dollars aan investeringen en jaren van planning vergen. Deze investeringen worden bijzonder kwetsbaar wanneer belangrijke klanten zoals Tesla te maken krijgen met dalende verkopen.

De toekomst van de productie

Hoewel verwacht wordt dat de Amerikaanse markt voor elektrische voertuigen in 2025 nog steeds 1,3 miljoen stuks zal bereiken (een marktaandeel van 10,8 procent), is het groeitempo vertraagd ten opzichte van eerdere prognoses, wat tot aanpassingen in de hele toeleveringsketen heeft geleid.

Batterijen vertegenwoordigen een aanzienlijk deel van de productiekosten van een elektrisch voertuig, vaak tot 50 procent, waardoor schaalgrootte van de productie cruciaal is voor het verlagen van de prijzen en het bereiken van een wijdverspreid gebruik. Ondanks de aanzienlijke vooruitgang die geboekt is bij het verlagen van de accuprijzen, zijn verdere verlagingen afhankelijk van een gestage groei van de productievolumes. (jv)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.