In de Duitse hoofdstad Berlijn zullen reizigers in de nabije toekomst van één enkele applicatie – Jelbi – gebruik kunnen maken om zich met alle mogelijke middelen van transport door de stad te begeven. Dat hebben woordvoerders van het Berlijnse stadsbestuur gemeld. Het initiatief moet de reizigers toelaten om het openbaar vervoer naadloos te combineren met andere transportvormen zoals carpooling en taxi’s.
Het zal daardoor niet langer nodig zijn om zich bij elke service afzonderlijk te melden. Er zal slechts één login zijn vereist. De applicatie werd ontwikkeld door het Litouwse bedrijf Trafi. Jelbi zal deze zomer worden gelanceerd.
Europese primeur
“Berlijn is de eerste grote Europese hoofdstad met een applicatie die de facturering voor alle transportdiensten centraal verwerkt,” zegt Trafi. “Vergelijkbare diensten zijn al beschikbaar in Vilnius, Rio de Janeiro en Jakarta.”
Geïntegreerde applicaties zijn volgens experts cruciaal voor het openbaar vervoer van de toekomst. De toepassing kan immers de frustratie over de vereiste interacties met meerdere operatoren bij de reiziger verzachten. Deze gebruiksvriendelijkheid is volgens de experts cruciaal voor overheden die proberen te vermijden dat consumenten met hun eigen wagens het stadsverkeer zullen doen dichtslibben.
“We kunnen hier dan ook duidelijk van een stap in de goede richting spreken,” zegt Andreas Knie, mobiliteitsexpert bij het Social Science Center Berlin. “Transportdiensten moeten naadloos op elkaar aansluiten, net zoals mobiele netwerken. De gebruiker moet gemakkelijk tussen de verschillende diensten kunnen overstappen.”
Berlijn gaat onder een verouderd transportsysteem gebukt. Het openbaar vervoer van de stad bestaat uit een wirwar van metroverbindingen, trams, bussen en stadstreinen. Sommige delen van het Berlijnse openbaar vervoer dateert nog uit de negentiende eeuw.
De linkse regering van de Duitse hoofdstad heeft de voorbije jaren grote moeilijkheden ervaren om een aantal nieuwe vervoersdiensten te integreren in de bestaande infrastructuren. De jongste periode zijn in Berlijn onder meer platformen voor het delen van auto’s, fietsen en scooters van start gegaan.
Vragen
Andreas Knie laat echter wel enkele sceptische geluiden horen. “Men kan eraan twijfelen dat grote transportgroepen – zoals de Berliner Verkehrsbetriebe (BVG) – geneigd zullen zijn diensten aan te bieden die concurrentie kunnen vormen voor hun eigen aanbod,” aldus de mobiliteitsexpert.
Berliner Verkehrsbetriebe vervoert momenteel ongeveer vier miljard reizigers per jaar. Door de introductie van de nieuwe applicatie zouden echter een aantal activiteiten naar andere aanbieders kunnen gaan.
Bij de nieuwe applicatie zijn alvast een tiental platformen voor alternatief vervoer beschikbaar. Trafi zegt te verwachten dat nog verscheidene andere toepassingen zich in de loop van de volgende maanden bij Jelbi zullen aansluiten.
Opvallende afwezigen zijn Uber, Car2Go (Daimler) en DriveNow (BMW).