Australië wordt het eerste land in de wereld waar de tabaksproducenten op hun eigen verpakkingen geen reclame meer mogen voeren. De Australische premier Kevin Rudd kondigde aan dat binnen de achttien maanden een wet zal doorgevoerd worden waardoor sigaretten in een blanco verpakking zullen moeten verkocht worden. Bovendien worden de belastingen op tabaksproducten met onmiddellijke ingang met 25 procent opgedreven. Daardoor zal een pak met dertig sigaretten in Australië ongeveer 16.70 Australische dollar (15.40 Amerikaanse dollar) kosten. De tabaksindustrie realiseerde in Australië het voorbije jaar een omzet van 10,9 miljard Australische dollar. Rudd voegde er aan toe dat de tabaksindustrie elke strategie zal proberen aan te wenden om de plannen van de regering te dwarsbomen, maar de premier benadrukte zich door geen enkel groot tabaksconcern te zullen laten intimideren.
De Australische tabaksmarkt wordt gedomineerd door British American Tobacco (BAT), dat er een aandeel heeft van 46 procent. Daarna volgen Philip Morris (34 procent) en Imperial Tobacco Group (18 procent). “Geschat wordt dat in Australië elk jaar 15.000 mensen overlijden aan tabaks-gerelateerde ziektes,” meldt het persbureau Bloomberg. “Imperial Tobacco heeft al gezegd juridische stappen te zullen ondernemen om te beletten dat op sigarettenverpakkingen alleen nog gezondheidswaarschuwingen en elementaire productinformatie zullen mogen worden vermeld. Door de blanco verpakkingen is het volgens Imperial Tobacco immers niet langer mogelijk om merken te onderscheiden. Ook British American Tobacco verzet zich tegen de maatregel, die volgens het concern vooral de verkoop van illegale producten zal stimuleren, waardoor de overheid minder belastingen zal ontvangen.”
“Het Australische plan zal het de sigarettenfabrikanten moeilijker maken om nieuwe klanten aan te trekken,” merkt Don O’Sullivan, professor marketing aan de Melbourne Business School, op tegenover Bloomberg. “Door de Australische plannen worden de inkomstenstromen van de tabaksproducenten rechtstreeks geraakt. Niemand is loyaler tegenover een merk dan een verslaafde.” Volgens premier Rudd zal de extra belasting de overheid de volgende vier jaar ongeveer 5 miljard Australische dollar extra inkomsten bezorgen. Tijdens diezelfde periode zal 85 miljoen dollar worden geïnvesteerd in anti-tabakscampagnes. De World Health Organization noemt de Australische strategie de nieuwe norm voor de strijd tegen tabaksproducten. Het aantal rokers in Australië is de voorbije twintig jaar gehalveerd. Australië heeft de derde laagste van rokers in de geïndustrialiseerde wereld, na Zweden en de Verenigde Staten. (MH)