“Als je brandblusapparaten verkoopt, open je reclamespot dan met vuur,” zegt reclame-executive David Ogilvy. Volgens hem heb je bij elke presentatie of advertentie ongeveer dertig seconden om de aandacht van je publiek te trekken. Bruna Martinuzzi somt op Open Forum 12 hooks op om die eerste dertig seconden ten volle te benutten. Nog extra tips voor je presentatie vind je hier en hier.
1.Wees tegendraads
Zeg iets dat tegen de conventionele wijsheid ingaat of schop tegen een heilig huisje. Provocatie grijpt je publiek bij de keel. Michael Douglas in Wall Street: ‘The point is, ladies and gentlemen, that greed is good.’
2. Stel een reeks retorische vragen
Zulke vragen stimuleren je toeschouwers om na te denken over je onderwerp.
3. Open met een slimme soundbyte
Een leuke slogan of een relevant aforisme kan je publiek doen glunderen. Maak het echter wel kort, interessant en meeslepend. Toen Hillary Clinton in 2007 tijdens de democratische voorverkiezingen debatteerde over wat in Washington moest gebeuren, won ze al bij de eerste vraag de sympathie van het publiek met volgende oneliner (na 50 seconden):
‘We hebben een Clinton nodig gehad om de troep van de eerste Bush op te ruimen en ik denk dat we een Clinton nodig hebben om de troep van de tweede Bush op te ruimen.’
4. Deel een schokkend feit
Met een ongelooflijk weetje of een onthutsende statistiek zet je onmiddellijk de toon voor de rest van je presentatie of advertentie. Bijvoorbeeld: ‘Op Spotify zijn ruim 20 miljoen tracks beschikbaar. Daarvan zijn er liefst vier miljoen of 20% nog nooit beluisterd.’
5. Verwijs naar de geschiedenis
Het loont altijd de moeite om een website als ‘This Day In History’ te raadplegen om te zien of er de dag van je presentatie iets relevants is gebeurd.
6. ‘Beeld je in’
Die woorden nodigen je toeschouwers uit om je visie voor zichzelf te visualiseren.
7. Citeer een film
Mensen houden van films en er zijn vast tal van filmcitaten die perfect toepasbaar zijn op het zakenleven. Wie verkopers toespreekt kan altijd verwijzen naar de magistrale passage in de film Glengarry Glenn Ross, waarin Alec Baldwin een groep vastgoedverkopers de mantel uitveegt. “Only one thing counts in this world: Get them to sign on the line which is dotted.”
8. Maak ze nieuwsgierig
Openen met een stelling die mensen nieuwsgierig maakt (“Ik moet iets bekennen.”), doet je toeschouwers hun oren spitsen en aandachtig naar je luisteren.
9. Pas bekende citaten aan
Je eigen draai geven aan een bekend citaat is een leuke manier om jezelf te differentiëren van anderen.
10. Citeer een vreemd spreekwoord
Spreekwoorden uit andere talen bevatten veel wijsheid en zijn meestal onbekend bij je publiek. In onderstaande video opent Don Draper zijn presentatie met de zin. ‘… vertelde me dat in het Grieks ‘nostalgie’ letterlijk ‘de pijn van een oude wonde’ betekent…’
11. Wat als…
Beginnen met ‘Wat als’ is de perfecte manier om aandacht te trekken en een positieve toekomst te suggereren (met behulp van jouw product of dienst natuurlijk).
12. Vertel een verhaaltje
Een verhaal of anekdote kan een publiek aan je binden zoals weinig andere dingen dat kunnen. Het verhaal dient echter wel kort, krachtig, authentiek en veelzeggend te zijn. Kijk hieronder hoe Ken Robinson vanaf minuut één het publiek aan zijn lippen heeft. Het is niet voor niets de meest bekeken presentatie op TED.com ooit.