Ruim 11 jaar na de introductie van de iPhone – een apparaat dat de wereld heeft veranderd – blijft het voor Apple nog steeds zoeken naar de volgende innovatie. Niemand weet wat die zal zijn.
Het aandeel Apple moest donderdag opnieuw een klap van 10% incasseren nadat bekend raakte dat het bedrijf in China minder iPhone’s verkocht dan verwacht. Apple is nu 452 miljard dollar minder waard dan bij zijn recordnotering in oktober 2018. Een daling van 40%. De waardevermindering is groter dan de individuele waarde van 496 van de 500 bedrijven in de beursindex S&P 500, Facebook inbegrepen.
Apple’s problemen reiken veel verder dan China
Een dag eerder legde CEO Tim Cook de schuld voor de omzetwaarschuwing bij de sterke dollar, maar vooral bij de economische groeivertraging in China. Een voor velen aanvaardbaar excuus, nu de spanning tussen Washington en Beijing steeds verder oploopt. Maar analisten laten opmerken dat Apple wel degelijk problemen heeft die veel verder reiken dan China.
- In China zelf brengt de concurrentie – denk Huawei – modellen op de markt die makkelijk met de iPhone kunnen wedijveren, maar die een fractie van de prijs van een iPhone kosten.
- Ook buiten China krijgt Apple het steeds moeilijker. Dat moet blijken uit de verkoopcijfers in India, ‘s werelds grootste potentiële markt, waar Apple een marktaandeel van niet eens 1% heeft. India heeft nu – na China – de grootste internet-markt van de hele wereld. Anderzijds moet worden opgemerkt dat het medium in India nog altijd slechts een penetratie van ongeveer 30% heeft. Er is dan ook nog een bijzonder grote groeimarge.
-
Begin 2018 moest worden vastgesteld dat het iOS-ecosysteem van Apple marktaandeel heeft verloren in de Verenigde Staten en Japan. Op de vier grootste markten van Europa – Groot-Brittannië, Frankrijk, Italië en Spanje – moest eenzelfde fenomeen worden vastgesteld.
- Ook in de VS worden minder iPhone’s verkocht, gewoon omdat al wie er een heeft, hem vanwege de ogenschijnlijk oneindige stroom updates, nu gewoon wat langer bijhoudt. Een iPhone tegen 1.000 euro doet mensen twijfelen, vooral nu de vrees voor een nieuwe recessie opduikt. Ook een kapotte batterij is geen reden meer om een iPhone te vervangen. Men vervangt gewoon de batterij omdat men tevreden is met zijn iPhone. Ook daar meldde Cook dalende inkomsten, omdat die batterij steeds goedkoper wordt.
Wat heeft Apple nog buiten de iPhone?
Het bedrijf was voor zijn resultaten de voorbije jaren al grotendeels afhankelijk van de iPhone zoals uit onderstaande grafiek kan worden afgeleid [inkomsten iPhone in het rood]. Maar het lijkt er maar niet in te slagen een product op de markt te brengen dat de tegenvallende verkoop van de iPhone kan compenseren. Analisten vrezen dat Apple te laat heeft begrepen dat de smartphonemarkt zijn verzadigingspunt heeft bereikt, iets wat nochtans al jaren geleden geanticipeerd kon worden. [Er zijn al een tijd meer smartphone’s op aarde dan mensen.]
Conclusie
Ruim 11 jaar na de introductie van de iPhone – een apparaat dat de wereld heeft veranderd – blijft het voor Apple [en andere techbedrijven] zoeken naar de volgende innovatie. Niemand weet wat die zal zijn: autonome wagens, VR of AR, Artificiële Intelligentie, robotica, cryptomunten of digitale gezondheidszorg…?
Apple is in al deze domeinen op een of andere manier wel actief, maar maakt zijn geld nog steeds met de verkoop van iPhone’s. Tim Cook en zijn mensen hebben de voorbije innovatiecyclus op een nooit geziene manier ten gelde gemaakt. Maar dat die cyclus nu op zijn einde loopt zullen weinigen nog ontkennen.