Kanaaltunnel boekt nieuw passagiersrecord

Getlink, de uitbater van de Eurotunnel tussen Frankrijk en Engeland, heeft een goed jaar achter de rug. Dat heeft Jacques Gounon, topman van Getlink, bij de voorstelling van de jaarcijfers van de onderneming benadrukt. Nochtans moest de onderneming vorig jaar diverse uitdagingen het hoofd bieden.

De aanloop naar de brexit zorgde voor grote onzekerheid in het bedrijfsleven, een intensieve gebruiker van de Kanaaltunnel. Herhaalde stakingsacties in Frankrijk dreigden anderzijds een negatieve impact te hebben op het reizigersvervoer.

Reizigers

Getlink heeft het voorbije jaar een omzet geboekt van ruim 1,08 miljard euro. Dat is een stijging met 0,5 procent tegenover het jaar voordien. De operationele winst nam met 13 miljoen euro toe tot 409 miljoen euro. De nettowinst steeg met 22 procent tot 159 miljoen euro.

Het voorbije jaar vervoerden de hogesnelheidstreinen van Eurostar bijna 11,05 miljoen reizigers door de tunnel. Dat is een nieuw record. Tegenover het jaar voordien nam de trafiek met 0,7 procent toe.

‘Die groei is gedeeltelijk te danken aan het succes van de verbinding Londen-Amsterdam,’ aldus de onderneming. ‘Die service werd bijna twee jaar geleden opgestart, maar kreeg in juni vorig jaar een frequentieverhoging.’

‘Het personenvervoer door de Eurotunnel blijft bijzonder populair,’ zegt topman Gounon. ‘Nochtans waren er het voorbije jaar herhaaldelijk problemen met stakingen van de douane en spoorwegarbeiders in Frankrijk.’

Daarnaast spoorde het afgelopen jaar zo’n 1,39 miljoen ton aan goederen door de de Kanaaltunnel. Dat is een stijging met 7 procent tegenover het jaar voordien.

Dividend

Gounon blijft ook voor de toekomst optimistisch. ‘De onderhandelingen rond de brexit gaan verder,’ zegt hij. ‘Daarvan zal Getlink dit jaar niet veel impact ervaren. Op korte termijn moet alleen de impact van het coronavirus worden gevreesd.

‘Maar we zullen ook dit jaar een verdere groei kunnen optekenen. Vergeet niet dat Getlink zich als een milieuvriendelijke transportoplossing kan presenteren. Dat is ook voor de verdere toekomst bijzonder belangrijk.’

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.