Key takeaways
- STM gaat twee schepen ontwerpen en produceren, een aanvullingsschip voor de Portugese marine en een logistiek schip.
- Dit project markeert een belangrijke mijlpaal in de defensieaankopen tussen Turkije en Portugal, waarbij hooggeplaatste ambtenaren van beide landen een ondertekeningsceremonie in Lissabon hebben bijgewoond.
- De bouw van deze schepen staat gepland voor 2025 in Turkije.
Ondertekeningsceremonie en projectoverzicht
Turkije heeft geschiedenis geschreven met de ondertekening van zijn eerste exportovereenkomst voor militaire schepen met een lidstaat van zowel de EU als de NAVO. De binnenlandse defensiefabrikant STM zal verantwoordelijk zijn voor het ontwerp en de productie van twee schepen: een aanvullingsschip en een logistiek schip. Deze schepen zijn bedoeld om te voldoen aan de eisen van de Portugese marine.
Belang van het project
STM werd voor het project geselecteerd nadat het andere internationale kandidaten had verslagen. De ondertekeningsceremonie vond plaats in Lissabon en werd bijgewoond door hooggeplaatste functionarissen van de defensie- en zeemacht van beide landen, zoals Anadolu Agency (AA) dinsdag meldde. Haluk Görgün, hoofd van het voorzitterschap van Defense Industries (SSB), uitte zijn opwinding op social media platform X, door te verklaren dat dit project een belangrijke mijlpaal is in de defensieaankopen tussen Turkije en Portugal.
Turkije’s defensie-industrie
Görgün benadrukte het belang van deze samenwerking en benadrukte Turkije’s toewijding aan het versterken van partnerschappen voor de defensie-industrie met zijn NAVO-bondgenoten. Hij gaf ook inzicht in de bloeiende defensiesector van Turkije, die een omzet van meer dan 15 miljard dollar heeft en jaarlijks meer dan 2,5 miljard dollar investeert in onderzoek en ontwikkeling. Turkije wordt erkend als wereldleider op het gebied van UAV-technologie en behoort tot de top 10 van landen die oorlogsschepen produceren.
De visie van de Portugese marine
De Portugese marinecommandant Adm. Henrique Eduardo Passalaqua de Gouveia e Melo sloot zich hierbij aan en zei dat de enorme militaire industrie van Turkije een belangrijke rol speelde in hun beslissing om met hen samen te werken. Hij voorzag sterke samenwerking tussen beide naties, niet alleen in maritieme sectoren maar ook op het gebied van onbemande systemen, met als doel nieuwe markten te verkennen en bij te dragen aan de economische en technologische vooruitgang van beide landen.
Het succes van STM
Özgür Güleryüz, General Manager van STM, benadrukte het succes van hun bedrijf in het vertegenwoordigen van de Turkse defensie-industrie op het wereldtoneel. Naast het versterken van Turkije’s Naval Forces Command met binnenlandse platforms, heeft STM ook diverse oppervlakte- en onderzeebootprojecten binnengehaald voor Oekraïne, Maleisië en Pakistan. Hij noemde de succesvolle oplevering van de PNS MOAWIN, een voor de Pakistaanse marine ontworpen ‘auxiliary oiler replenisher’, die sinds 2018 dienst doet als vlaggenschip voor logistieke ondersteuning.
Conclusie
Güleryüz sloot af door uiting te geven aan zijn trots op de ondertekening van het contract voor de Auxiliary Oiler Replenisher en Logistics Ships, waarmee de defensiesamenwerking tussen Turkije en Portugal wordt verstevigd. De bouw van deze schepen staat gepland voor 2025 in Turkije. Deze schepen zullen 137 meter lang zijn, een waterverplaatsing hebben van 11.000 ton en een maximumsnelheid halen van meer dan 18 knopen terwijl ze tot 90 dagen ononderbroken op zee kunnen blijven.
Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!