Key takeaways
- De PLAN heeft haar eerste straaljager voor elektronische oorlogsvoering, de J-15D, ingezet aan boord van het CNS Shandong vliegdekschip.
- De J-15D is een tweezits variant van het J-15 gevechtsvliegtuig, is uitgerust met elektronische oorlogsvoering pods en is in staat om raketten te dragen voor luchtaanvallen en luchtgevechten.
- De inzet markeert een aanzienlijke verbetering in het veiligstellen van luchtsuperioriteit voor carrier strike groups, met name voor luchtvaarteenheden aan boord.
De Chinese marine van het Volksbevrijdingsleger (People’s Liberation Army Navy, PLAN) heeft officieel haar eerste straaljager voor elektronische oorlogsvoering, de J-15D, ingezet aan boord van het vliegdekschip CNS Shandong. Deze inzet werd gemarkeerd door een video die dinsdag werd vrijgegeven en waarin de J-15D’s aan dek en tijdens het opstijgen te zien zijn. De gelegenheid viel ook samen met de vijfde verjaardag van de ingebruikname van de Shandong.
De J-15D, publiekelijk onthuld op de 15e China International Aviation and Aerospace Exhibition in november, is een tweezits variant van de J-15 straaljager. Uitgerust met elektronische oorlogsvoering pods, is het gespecialiseerd in storingen en tegenmaatregelen, terwijl het ook de mogelijkheid heeft om raketten mee te nemen voor luchtaanvallen en luchtgevechten.
Key features en Inzet
De PLAN benadrukt dat de J-15D van groot belang zal zijn voor het waarborgen van de luchtsuperioriteit van de aanvalsgroepen van de carriers. Voor de inzet van de J-15D hadden zowel de Shandong als zijn voorganger, de CNS Liaoning, geen speciale vliegtuigen voor elektronische oorlogsvoering. Dit gebrek vormde een aanzienlijke belemmering voor hun operationele capaciteiten, met name voor luchtvaarteenheden aan boord.
In een aparte video die door de PLAN is vrijgegeven, is te zien hoe 12 J-15’s opeenvolgend opstijgen vanaf de Shandong, wat waarschijnlijk de maximale opstijgcapaciteit van het vliegdekschip in een enkele aanvalsgolf vertegenwoordigt. De Shandong, China’s tweede vliegdekschip en het eerste dat in eigen land is ontworpen en gebouwd, heeft een waterverplaatsing van minstens 50.000 ton. Het werd in december 2019 in dienst gesteld van de Zuidzeevloot en is het grootste en meest geavanceerde marineschip dat momenteel dienst doet in de PLAN.
Toekomstige ontwikkelingen
China heeft ook een derde vliegdekschip gebouwd, de CNS Fujian, met een waterverplaatsing van meer dan 80.000 ton. De Fujian maakt gebruik van een elektromagnetisch lanceersysteem en overtreft zowel de Liaoning als de Shandong in grootte en vliegdekcapaciteit, met aanzienlijk verbeterde capaciteiten. Het schip wordt momenteel getest op zee en zal naar verwachting binnenkort in gebruik worden genomen.
Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!