De sluitingsdatum van Audi Brussels is bekend. Op 28 februari 2025 sluit de autofabriek in Vorst definitief.
Key takeaways
- Dat Audi Brussels zou moeten sluiten was al langer bekend. Maar de datum komt toch als een schok voor de vakbonden.
- Er heeft zich een nieuwe kandidaat-overnemer gemeld, wat door de bonden toch als lichtpuntje wordt gezien.
- Ondertussen lopen de besprekingen rond de ontslagregelingen van de werknemers.
In het nieuws: Dinsdag was er een bijzondere ondernemingsraad. De medewerkers kregen daar voor het eerst te horen dat Audi Brussels een definitieve sluitingsdatum kent. Dat meldt L’Echo.
- Tot eind februari zullen er geen ontslagen meer vallen, meldt de directie. Na de kerstvakantie zal het werk hervat worden met een ploegensysteem in twee shifts, meldt L’Echo. Zo wil de directie verzekeren dat er in de laatste twee maanden toch nog gewerkt wordt.
- Ook zou er een kandidaat-overnemer zijn. Dat is een andere kandidaat dan degene die zich al eerder meldde, zegt de directie in een persbericht. “Hij komt uit de sector van de bedrijfsvoertuigen (trucks en bussen) en was al vroeger door Audi gecontacteerd”.
- Een bron bij de vakbond meldt dat de nieuwe overnemer een producent van tractoren zou zijn. De beslissing moet volgende week vallen. Meer details zouden volgen op een nieuwe ondernemingsraad.
- De eerdere kandidaat-overnemer werd door de vakbonden als geen serieuze optie gezien. Hij had begin oktober slechts een “schriftelijke blijk van interesse” gegeven, wat voor de bonden niet afdoende was. Zij hadden een investeringsbod verwacht.
- De Chinese autofabrikant NIO werd eerder ook genoemd als potentiële overnemer, maar die plannen gingen niet door.
- Dat Audi Brussels zou moeten sluiten, was nagenoeg zeker. Ontslagnemend premier Alexander De Croo (Open Vld) ging nog praten met de directie met een intentieverklaring onder de arm, maar die bevatte eigenlijk geen concrete maatregelen om het bedrijf te redden. Daarna kwam al snel het nieuws dat de sluiting eraan zat te komen. 1.410 banen zullen verdwijnen.
- Voor de vakbonden komt de sluiting in februari toch nog als een verrassing, zegt Franky De Schrijver van de socialistische vakbod ABVV aan De Tijd: “Er stonden 6.000 auto’s op de planning voor volgend jaar, dus we konden tot eind april werken. Het zal onmogelijk zijn om in acht weken 6.000 auto’s te produceren”.
“Een lichtpuntje”
Om te volgen: Het eerste deel van de wet-Renault moet binnenkort afgerond zijn.
- De wet-Renault, die collectieve ontslagen bij faillissementen regelt, was al opgestart. De eerste fase daarvan, de informatie- en raadplegingsprocedure, moet afgerond worden tijdens een volgende bijzondere ondernemingsraad op 12 november. Ondertussen lopen er al vertrouwelijke besprekingen over het ontslag van de werknemers, zegt directiewoordvoerder Peter D’hoore.
- Ronny Liedts van de christelijke vakbond ACV-metea heeft het door de overnemer over een “klein lichtpuntje”, zegt hij tegenover VRT NWS. “Dit kan natuurlijk ook op niets uitdraaien. Het zou niet de eerste keer zijn dat we ontgoocheld worden. Maar het is wel goed dat de zoektocht nog niet is opgegeven”.