Europese belastingbetalers betalen 42 miljard euro voor subsidies aan auto’s van fossiele brandstofbedrijven


Key takeaways

  • De belastingbetalers in de EU betalen een jaarlijkse rekening van 42 miljard euro voor subsidies ter ondersteuning van bedrijfsauto’s die op fossiele brandstoffen rijden.
  • Uit het onderzoek blijkt dat voordeel in natura, afschrijvingen, btw-aftrek en tankkaarten aanzienlijk bijdragen aan dit bedrag.
  • Bestuurders van bedrijfsauto’s ontvangen hogere subsidies voor fossiele brandstoffen dan particuliere kopers, met jaarlijkse besparingen die kunnen oplopen tot 8.900 euro.

De belastingbetalers in de Europese Unie betalen jaarlijks een fikse rekening van 42 miljard euro voor subsidies ter ondersteuning van bedrijfsauto’s die op fossiele brandstoffen rijden. Deze onthulling komt uit een onderzoek uitgevoerd door ERM in opdracht van Transport & Environment (T&E), een groene groep die pleit voor duurzaam vervoer.

Het onderzoek analyseerde vier belangrijke belastingvoordelen waar bestuurders van bedrijfswagens van profiteren, maar die niet beschikbaar zijn voor particuliere autobezitters: voordeel in natura, afschrijvingen, btw-aftrek en tankkaarten. Deze subsidies dragen aanzienlijk bij aan het hoge aandeel van bedrijfsauto’s op de Europese wegen, die goed zijn voor 60 procent van alle nieuwe autoregistraties.

Landenspecifieke subsidies

Italië, Duitsland, Frankrijk en Polen komen naar voren als de landen met de hoogste uitgaven voor het subsidiëren van vervuilende bedrijfsauto’s, met respectievelijk 16 miljard euro, 13,7 miljard euro, 6,4 miljard euro en 6,1 miljard euro. Voordeel-in-natura regelingen, die benzine- en dieselauto’s blijven stimuleren, worden geïdentificeerd als de primaire bron van deze subsidies.

Daarentegen heeft het Verenigd Koninkrijk een hoog benefit-in-kind tarief voor benzine- en dieselauto’s van de zaak ingevoerd, gekoppeld aan lage belastingen voor elektrische bestuurders van auto’s van de zaak. Dit beleid heeft ertoe geleid dat 21,5 procent van de bedrijfsauto’s elektrisch rijdt. Spanje daarentegen biedt vergelijkbare belastingvoordelen voor zowel bedrijfswagens als privévoertuigen, maar geeft bedrijven minimale stimulansen om elektrische voertuigen te gebruiken, wat resulteert in een relatief lage acceptatiegraad van 3,7 procent.

Belastingsubsidies voor SUV’s

Het onderzoek wijst er ook op dat bestuurders van SUV’s van bedrijven aanzienlijk hogere subsidies voor fossiele brandstoffen ontvangen dan particuliere kopers, met jaarlijkse besparingen die kunnen oplopen tot 8.900 euro. Dit draagt bij aan de trend van bedrijven om elektrische auto’s te registreren. Dit draagt bij aan de trend dat bedrijven twee keer zoveel klimaatschadelijke SUV’s registreren als particuliere huishoudens, waarbij maar liefst 15 miljard euro van de totale 42 miljard euro subsidie aan deze voertuigen wordt toegekend.

Stef Cornelis, directeur van het programma voor elektrische wagenparken bij T&E, benadrukt de dringende noodzaak voor actie en zegt: “Belastingbetalers betalen elk jaar miljarden aan belastingvoordelen zodat bestuurders van bedrijfsauto’s in vervuilende benzineauto’s kunnen rijden, waaronder veel dure, dure, sterk vervuilende SUV’s. Dit is slecht klimaatbeleid en maatschappelijk gezien een slechte zaak. Dit is slecht klimaatbeleid en sociaal onrechtvaardig.”

Hoewel Cornelis de positieve stappen erkent die overheden als het Verenigd Koninkrijk en België hebben genomen om groene belastingmaatregelen in te voeren en de voordelen voor vervuilende voertuigen geleidelijk af te schaffen, bekritiseert hij de Europese automarkten omdat ze deze kwestie niet adequaat aanpakken. Hij benadrukt de noodzaak van een regulering voor de vergroening van bedrijfsvoertuigen, die bindende elektrificatiedoelen voor 2030 vastlegt voor grote wagenparken en leasemaatschappijen, en roept de Europese Commissie op om daadkrachtig te handelen.

Regelgeving nodig

Deze verordening zou niet alleen bijdragen aan het omkeren van de achterstand in groene transitie-inspanningen binnen de bedrijfswagenparksector, maar ook in lijn zijn met de doelstellingen van de EU Clean Industrial Deal door het stimuleren van de vraag naar elektrische voertuigen (EV’s) en het creëren van een leidende markt voor schone technologie, waardoor investeringszekerheid wordt geboden aan sectoren als autofabrikanten, accufabrikanten en energieopwekking.

Cornelis concludeert: “President von der Leyen heeft haar steun voor de Green Deal herbevestigd en haar kandidaat-commissarissen opgeroepen om subsidies op fossiele brandstoffen af te bouwen. De aanzienlijke belastingvoordelen die rijke bestuurders van benzineauto’s in Europa vandaag de dag nog steeds ontvangen, staan echter haaks op deze doelstelling. Onder haar leiding zou de Commissie doelstellingen voor de elektrificatie van grote bedrijfswagenparken moeten vaststellen en eindelijk een einde moeten maken aan deze anomalie.”

Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.