Vlaamse politici geven wederom een hoog bedrag uit om hun boodschappen te verspreiden via Facebook of Instagram. De verschillen tussen de partijen zijn ook logisch te verklaren.
In het nieuws: Een behoorlijk hoog bedrag voor politieke advertenties op Facebook en Instagram.
- Alle Vlaamse politieke partijen samen hebben op de platformen van Meta, zijnde Facebook en Instagram, bijna 1,8 miljoen euro uitgegeven aan advertenties. Dat blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau AdLens die Het Laatste Nieuws inkeek.
- In totaal gaven de Belgische partijen bijna 3 miljoen euro uit aan advertenties via Meta. De Vlaamse partijen, met alle lokale lijsten meegeteld, gaven het grootste deel daarvan uit: 1,77 miljoen euro.
- Vlaams Belang blijkt met 516.593 euro het meeste te hebben uitgegeven aan advertenties. Daarna volgen N-VA met 297.15 euro en Vooruit met 214.203 euro. Op vier vinden we cd&v met 199.459 euro. Groen gaf 144.943 euro uit en PVDA 107.626. Open Vld gaf met 81.938 euro het minste uit.
- Erg verwonderlijk lijkt dat niet te zijn: Vooruit-voorzitter Conner Rousseau heeft bijvoorbeeld een grote aanhang op Instagram. PVDA vind je eerder op TikTok terwijl Vlaams Belang effectief veel op Facebook adverteert. En door de verkiezingsnederlagen van Groen en Open Vld kregen beide partijen minder budget. Ze hebben dus ook minder geld om te besteden en moesten medewerkers laten gaan.
- Ook logisch is de verdeling van het campagnegeld over de verschillende steden. Antwerpen kreeg het meeste toegewezen: alles samen bijna 200.000 euro. Niet onlogisch voor de grootste stad van Vlaanderen.