Russische dieselexport onder druk door mogelijk verbod


Key takeaways

  • Rusland overweegt de export van diesel te beperken voor bedrijven die de diesel niet zelf produceren.
  • Een mogelijk verbod op de export van brandstof zou kunnen leiden tot de annulering of vermindering van subsidies voor brandstofraffinaderijen.
  • Diesel maakt een aanzienlijk deel uit van de Russische export van olieproducten, waardoor exportbeperkingen een belangrijke zaak zijn.

In Rusland groeit de bezorgdheid over het mogelijke verlies van subsidies voor brandstofraffinaderijen, wat leidt tot discussies over het beperken van de export van diesel door bedrijven die het zelf niet produceren. Rusland is ’s werelds grootste exporteur van diesel over zee, nipt meer dan de Verenigde Staten. Diesel maakt een aanzienlijk deel uit van de export van olieproducten, waardoor exportbeperkingen een belangrijke kwestie zijn.

Vorig jaar vaardigde Rusland een tijdelijk verbod uit op de export van diesel en recente berichten suggereren dat de regering nog een dergelijke maatregel overweegt om de stijgende binnenlandse brandstofprijzen te beteugelen. Een vergadering onder voorzitterschap van de Russische vicepremier Alexander Novak was gericht op de binnenlandse brandstofmarkt, waarbij Interfax, zich baserend op niet nader genoemde bronnen, meldde dat het mogelijke verbod op de export van brandstof een belangrijk gespreksonderwerp was.

Invloed op raffinaderijen en dieselvoorraden

De hoge dieselprijs, beïnvloed door een dure winterkwaliteit sinds 1 oktober, zou kunnen leiden tot de annulering of aanzienlijke verlaging van subsidies die bekend staan als demperbetalingen. Deze betalingen zijn bedoeld om lokale brandstofproducenten te compenseren voor het feit dat ze voorrang geven aan de binnenlandse markt boven de potentieel winstgevendere export. Rusland exporteert jaarlijks ongeveer 35 miljoen ton diesel.

In een regeringsverklaring gaf Novak aan dat hij de situatie op de brandstofmarkt, het brandstoftransport via het spoor en de leveringen aan boeren aan de orde stelde. Er werd geen melding gemaakt van beperkingen op de export van diesel, maar er werd wel beweerd dat zowel benzine als diesel ruimschoots beschikbaar zijn op de binnenlandse markt. Het kantoor van Novak heeft nog niet gereageerd op een verzoek om commentaar.

Russische dieselexport en EU-embargo

Terwijl raffinaderijen in de eerste plaats de Russische brandstoftransporten afhandelen, wordt een deel van de diesel ook vervoerd door verschillende handelaren en bedrijven die niet direct betrokken zijn bij de brandstofproductie. Op dit moment gelden er in Rusland al beperkingen voor de export van benzine tot het einde van het jaar. Sinds de EU in februari 2023 een volledig embargo instelde op de invoer van Russische olieproducten vanwege het conflict in Oekraïne, zijn de dieselleveringen omgeleid naar bestemmingen als Brazilië, Turkije, landen in Afrika, Azië en het Midden-Oosten, en naar STS-ladingen (ship-to-ship).

Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.