Fiat Chrysler (FCA) waarschuwt dat een van zijn Europese fabrieken de productie zal moeten stilleggen binnen enkele weken. Het is moeilijk om aan essentiële onderdelen te geraken die in China gemaakt worden, waar het coronavirus de productiebanden stopt.
Er wordt al langer gevreesd voor een tekort in de globale toeleveringsketens, door de productiepauze in de Chinese ‘fabriek van de wereld’. Het is echter de eerste keer dat een industriële speler waarschuwt voor de sluiting van een Europese fabriek.
Fabriek van de wereld
Van de 500 grootste bedrijven ter wereld hebben er 300 fabrieken in de miljoenenstad Wuhan, die wordt gezien als de bron van de uitbraak. Wuhan en de omliggende provincie Hubei zijn hermetisch afgesloten vanwege het virus
CEO Mike Manley maakt bekend dat vier toeleveranciers van FCA getroffen zijn door de epidemie. Eén daarvan maakt ‘cruciale componenten’ die de Europese productie in het gedrang kunnen brengen.
De drie andere onderdelenfabrikanten kunnen ook risico’s inhouden voor Europese productielijnen, indien de Chinese sluitingen heel de maand februari blijven duren, liet de topman weten aan The Financial Times.
Problemen met de toelevering
De uitbraak kon voor toeleveringsketens op geen slechter moment komen. Tot twee weken geleden was het de Chinese nieuwjaarsperiode, waardoor veel fabrieken sowieso al gesloten waren. In de planning rekenden Europese bedrijven erop dat de toelevering van goederen na de vakantieperiode zouden ingehaald worden.
Maar door het coronavirus blijven de meeste Chinese bedrijven minstens tot 10 februari dicht. Europese autofabrieken hebben voor onderdelen van buiten Europa meestal maar een voorraad voor een week of twee. Als in er in China twee weken niet gewerkt wordt, komen ze in de problemen.
Van overheidswege werd in China vanaf 3 februari opgeroepen tot een algemene sluiting in 24 provincies sinds drie februari, maar veel bedrijven hadden daarvoor al op eigen initiatief de activiteiten stilgelegd. In combinatie met de recente nieuwjaarsvakantie zorgt dat dus voor productiekopzorgen in Europese fabrieken.