Met haar derde Olympische titel op rij mag zevenkampster Nafi Thiam zich bij de allergrootsten uit de atletiekgeschiedenis rekenen. Haar select clubje sponsors viert mee.
In het nieuws: De bijna 30-jarige Nafissatou Thiam schrijft sportgeschiedenis door zowel in Rio 2016, Tokyo 2020 als Parijs 2024 het goud in de zevenkamp te winnen. Dat is geen enkele zevenkampster eerder gelukt. Met drie gouden plakken op rij komt de Waalse in de atletiekgeschiedenis in een rijtje van amper negen toppers, waaronder legendes als Carl Lewis en Usain Bolt.
5 sponsors
Ingezoomd: Haar verbluffende prestatie vindt wereldwijde weerklank, wat haar bereik op social media alleen maar zal doen toenemen, en dat ondanks haar eerder introverte karakter. Ze telt momenteel 289.000 volgers op Instagram. Dat is niet onaardig, maar blijft wel relatief laag tegenover vele andere atleten.
- Op haar feed zie je Thiam opvallend vaak in de buurt van een auto. Dat is geen toeval, want het gaat steevast om een Polestar. Het sportieve zustermerk van Volvo is een van haar langetermijnpartners.
- Die sponsors zijn op een hand te tellen: naast Polestar gaat het om verzekeraar Axa, het horlogemerk Richard Mille, energiedrank Red Bull en sportgigant Nike.
- Thiam wordt op publicitair vlak begeleid door Kim Vanderlinden en Helena Van der Plaetsen (zus van tienkamper Thomas Van der Plaetsen), het vrouwelijke duo van het agentschap We are Many.
- In het Belgische straatbeeld zijn vooral de affiches van Axa zichtbaar. Met handige titels als ‘Steun is goud waard’ anticipeerden de reclamecampagnes al op een gouden plak, daarbij wel een slag om de arm houdend.
- Op de affiches en campagnebeelden van het BOIC is Thiam dan weer bijna niet te zien. Dat heeft veel te maken met conflicterende belangen tussen de sponsors. Zo is Peak de kledingsponsor van Team Belgium. Thiam poseerde wel in de officiële teamkledij, maar bedekte met haar haar vlug het Peak-logo om Nike niet voor het hoofd te stoten. Belfius, die op verzekeringsvlak een concurrent is van Axa, is een van de hoofdsponsors van Team Belgium.
Voor het leven
Opmerkelijk: Het vijfjarige contract van Thiam met Axa, partners sinds 2019, liep aanvankelijk tot deze Spelen. Maar in september 2023 werd dat voor een onbekend bedrag omgezet in een levenslang partnerschap, dat dus ook na haar carrière als topatlete zal blijven lopen. “Nafi Thiam belichaamt succes en zelfvertrouwen, op een ambitieus-bescheiden manier”, klonk het toen bij de Franse verzekeraar. Na Thiams exploot in het Stade de France zal Axa zich die levenslange verlenging zeker niet zal beklagen.