Honda Motor Co, de op een na grootste autofabrikant van Japan, heeft een aanzienlijke stijging van de winst over het eerste kwartaal gemeld. De operationele winst van het bedrijf steeg met 23 procent tot 484,7 miljard yen (3,3 miljard dollar) in de periode april-juni. Dit markeert een sterke start van het jaar voor Honda, dat werd gestimuleerd door een zwakkere yen, hogere prijzen en een groeiende verkoop van hybride voertuigen in de VS en Japan.
Honda’s prestaties overtroffen de marktverwachtingen, waarbij de gemiddelde schatting van zeven analisten gepolst door LSEG uitkwam op 472,4 miljard yen.
Wereldwijde omzetgroei
Honda’s wereldwijde autoverkoop groeide met 2 procent in de eerste zes maanden van het jaar. Het bedrijf zag de verkopen in de VS, de belangrijkste markt, met 9 procent stijgen, wat bijdroeg aan de totale groei.
Honda werd echter geconfronteerd met uitdagingen in China, waar de verkoop met 23 procent daalde tot 416.000 voertuigen als gevolg van hevige concurrentie en een afname van de vraag naar auto’s met een verbrandingsmotor.
Nieuwe strategieën
Om zich aan te passen aan de veranderende marktomstandigheden heeft Honda plannen aangekondigd om een fabriek in China te sluiten en de productie in een andere fabriek stop te zetten. In plaats daarvan richt het bedrijf zich op de productie van elektrische voertuigen (EV) en heeft het joint ventures gesloten met Chinese autofabrikanten om twee nieuwe EV-fabrieken in het land te bouwen. Deze stap is bedoeld om Honda te helpen de wereldwijde rivalen in te halen in de verschuiving naar EV’s op batterijen.
Honda is ook overeengekomen om samen met rivaal Nissan Motor Co. onderzoek te doen naar de volgende generatie softwaretechnologieën.
Honda verklaarde de verkoopprognose voor China met 21 procent naar beneden is bijgesteld tot 840.000 voertuigen voor het hele jaar. Desondanks handhaaft het bedrijf zijn prognose voor de operationele winst voor het hele jaar van 1,42 biljoen yen.
De focus van het bedrijf op EV’s en de samenwerking met Nissan laat zien dat het bedrijf voorop wil blijven lopen in een snel veranderende auto-industrie.
Key takeaways
• Honda’s winst in Q1 steeg met 23 procent tot 484,7 miljard yen (3,3 miljard dollar).
• Wereldwijde autoverkoop steeg met 2 procent.
• De verkopen in de VS stegen met 9 procent.
• Verkoop in China daalde met 23 procent als gevolg van hevige concurrentie en afnemende vraag naar voertuigen met verbrandingsmotor.
Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!