De fiscale vrijstelling voor de gereglementeerde spaarboekjes blijft een doorn in het oog van Europa. De Europese Commissie stapt nu naar het Europees Hof van Justitie om die fiscale regeling aan te vechten.
Context: Bijna alle spaarboekjes in ons zijn gereglementeerd.
- Dat betekent dat je op de eerste 1.020 euro aan interesten (per jaar) geen roerende voorheffing moet betalen.
- Daarenboven geldt er een gunstregeling wanneer je spaargeld meer opbrengt. Op alle interesten boven dat plafondbedrag ben je de fiscus een roerende voorheffing van 15 procent verschuldigd. Normaal bedraagt dat tarief 30 procent.
Discriminatie buitenlandse spaarboekjes
Maar: Er gelden strikte regels. Zo moet een gereglementeerd spaarboekje onder meer bestaan uit een getrouwheidspremie (van minstens 0,1%) en een basisrente (van minsten 0,01%). En die strikte regeling is niet naar de zin van Europa. Het maakt het voor de buitenlandse banken immers moeilijker om te concurreren met de Belgische.
- Tegelijk zorgt de fiscale vrijstelling ervoor dat het voor de Belgen niet interessant is om een spaarboekje in het buitenland te openen. Door de belasting op de kapitaalopbrengsten (30%) ligt het nettorendement doorgaans lager dan bij de Belgische formules.
- Kortom: de fiscale vrijstelling belemmert het vrij verkeer van diensten en kapitaal.
Ook dit: De discriminatie van buitenlandse spaarboekjes is overigens al twee keer veroordeeld door het Europees Hof van Justitie, in 2013 en 2017. Maar ons land weigert momenteel die regeling te lossen.
Opgemerkt: Vincent Van Peteghem (cd&v), ontslagnemend minister van Financiën, had in zijn blauwdruk voor een fiscale hervorming een voorstel klaar om die scheeftrekking weg te werken.
- Hij stelde daarin voor om alle vermogensinkomsten, waaronder de spaaropbrengsten, op dezelfde manier te belasten. De minister wilde als compensatie de eerste 6.000 euro aan kapitaalopbrengsten (per jaar) niet belasten. Die fiscale hervorming is uiteindelijk mislukt.
- De minister vroeg eind 2022 ook een advies van de Nationale Bank en de financiële waakhond FSMA over de fiscale vrijstelling. Het afschaffen ervan zou immers gevolgen kunnen hebben voor de financiële stabiliteit.