Samsung en Google willen later dit jaar concurrent voor Apple Vision Pro lanceren

Er lijkt concurrentie op komst voor de Apple Vision Pro. Tijdens hun Galaxy Unpacked event in Parijs maakte Samsung namelijk bekend dat het samen met Google werkt aan een XR-headset. Dat toestel zou “later dit jaar” al op de markt komen.

In het nieuws: Er zijn al langer geruchten over een XR-headset van Samsung, maar nu lijken die geruchten stilaan concreet te worden. Rick Osterloh, Google SVP of Platforms and Services, sprak tijdens het Galaxy Unpacked event namelijk over die plannen.

  • XR verwijst naar alle soort technologie waarbij een extra digitale laag wordt toegevoegd aan de werkelijkheid. Het is dus een soort combinatie van augmented reality (AR) en virtual reality (VR). Een andere naam daarvoor is ‘mixed reality’.
  • Het kan hierbij gaan om het vervangen van de werkelijkheid door virtuele beelden (VR), iets wat vooral in de gamewereld gebruikt wordt. Hierbij zit je dus in een volledig andere wereld en zie je niets meer van de echte wereld.
  • Een andere mogelijkheid is het toevoegen van bepaalde extra zaken aan de werkelijkheid (AR). Dat kennen we bijvoorbeeld van Pokémon Go.

Samsung Flex Magic?

Over deze XR-headset van Samsung en Google is momenteel nog niet veel informatie bekend. Beide bedrijven zouden – samen met Qualcomm – werken aan een soort XR-platform. Dat zou je dan kunnen gebruiken met de XR-headset die ze samen op de markt willen brengen. Osterloh zei dat dat toestel “later dit jaar” al beschikbaar zou zijn.

  • Volgens oudere geruchten krijgt deze headset de naam Samsung Flex Magic, al is daarover nog geen bevestiging.
  • Begin dit jaar waren er ook geruchten over een prijskaartje van amper 1.000 dollar (920 euro). Als dat waar is, lijkt deze XR-headset alvast een grote concurrent voor de Apple Vision Pro, die meer dan 4.000 euro kost.
Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.