Vele consumenten van streamingdiensten delen hun paswoorden met andere gebruikers. Dit gedrag ondermijnt echter de inkomsten van de aanbieders van de diensten. Dat heeft Tom Rutledge, chief executive van het Amerikaanse bedrijf Charter Communications, gezegd.
Hij verwijst daarbij naar een rapport van consulent Parks & Associates, waaruit is gebleken dat het misbruik van paswoorden Amerikaanse mediabedrijven vorig jaar een verlies van 9,1 miljard dollar heeft bezorgd. Over vier jaar zou die schade volgens Parks & Associates zelfs tot 12,5 miljard dollar kunnen oplopen.
Generaties
Volgens Rutledge wordt het streaming-landschap gekenmerkt door ongebreidelde neiging voor het delen van paswoorden. Bovendien maakt hij gewag van een lakse beveiliging.
‘De helft van de inwoners van de Verenigde Staten leeft in huizen met maximaal twee mensen,’ benadrukt hij. ‘Toch blijken per account vaak vijf streams beschikbaar. Hierdoor kunnen paswoorden met meerdere gebruikers worden gedeeld. Het delen van wachtwoorden heeft echter ernstige economische gevolgen.’
Alex Weprin, televisie-specialist bij het Amerikaanse magazine Hollywood Reporter, merkt op dat het delen van paswoorden ook een generationeel element heeft.
Een onderzoek van Hub Entertainment Research toonde immers dat 31 procent van de consumenten toegeeft televisie-paswoorden te delen met gebruikers die op een ander adres wonen. In de leeftijdsgroep tussen dertien en vierentwintig jaar loopt dat cijfer echter op tot 64 procent, tegenover slechts 16 procent bij gebruikers boven de leeftijd van vijfendertig jaar.
‘Jon Giegengack, directeur van Hub Entertainment, maakt daarbij gewag van een culturele verschuiving. ‘Het delen van diensten is bij jongere generaties een geaccepteerd gedrag geworden,’ zegt hij. ‘Dit is een houding die op tal van sectoren – niet alleen televisie en film – een grote invloed zal hebben.’
Inkomsten
‘Veel streamingbedrijven lijken zich voorlopig bij deze praktijken neer te leggen,’ werpen analisten op. ‘Naarmate de sector een grotere maturiteit verwerft, zal die houding echter wellicht veranderen.’
‘Dan zullen andere prioriteiten naar boven komen. Wanneer de groei begint af te vlakken en naar de winstmarges wordt gekeken, zal de zoektocht naar extra inkomsten op gang komen.’
Daarvan is Rutledge echter niet overtuigd. Hij wijst erop dat het niet eenvoudig zal zijn om de consument tot een ander gedrag aan te zetten, temeer daar de betrokken contentbedrijven ook geen expertise in de distributie hebben.