Na het prijsplafond, dat duidelijk niet langer effectief is, ligt er een nieuwe maatregel op tafel om de olie-inkomsten van het Kremlin te laten opdrogen: een blokkade in de Baltische Zee, wegens milieuredenen.
Na het prijsplafond voor Russische olie, een echte zeeblokkade in de Oostzee?

Waarom is dit belangrijk?
De strategie van de EU en de G7 - een prijsplafond van 60 dollar per vat via scheepsverzekeraars - is op niets uitgedraaid. Rusland heeft een oplossing gevonden door de gebruikelijke handelsroutes te omzeilen met een groot aantal "spooktankers." Het Westen overweegt daarom nieuwe, radicalere maatregelen om de olie-inkomsten van het Kremlin droog te leggen.Een nieuw voorstel dat terrein heeft gewonnen: Denemarken belasten met de taak om schepen te controleren.
- Het is vrijwel onmogelijk om alle spooktankers van het Kremlin op de wereldzeeën te volgen. Ze wissen hun sporen door hun satellietvolgsysteem uit te schakelen of door hun naam en thuishaven in de registers te veranderen. Maar ze kunnen worden tegengehouden op de plaatsen waar ze door moeten.
- 60 procent van de totale maritieme olie-export van Rusland vertrekt vanuit de Oostzee en al deze schepen moeten door de Straat van Denemarken om de oceanen te bereiken. Een perfect knelpunt voor een grote douaneoperatie die zou neerkomen op een echte blokkade.
- Noorwegen, dat lid is van de NAVO en de EU, zou gemakkelijk olietankers die door zijn zeestraten varen kunnen onderscheppen. En volgens drie mensen die op de hoogte zijn van de besprekingen in Brussel en met de Financial Times spraken, wint het idee terrein.
“Om het milieu te beschermen”
Moskou gebruikt oude schepen, die vroeger onder lagere veiligheidsnormen opereerden en soms werden teruggekocht terwijl ze op het punt stonden te worden vernietigd. Volgens wetten die staten toestaan om schepen die een bedreiging vormen voor het milieu te controleren, zou Denemarken het recht hebben om ze te onderscheppen.
- Het volume Russische olie dat dagelijks door de Deense Straat passeert, komt overeen met ongeveer 2 miljoen vaten ruwe olie, of drie Aframax-schepen, de grootste supertankers, voegt het zakenblad eraan toe.
- Intussen weten we dat zo goed als alle Russische olievaten verkochten worden voor meer dan 60 dollar, het prijsplafond dat de Europese Unie, de G7 en Australië hadden opgelegd. Volgens Russische gegevens werd een vat in oktober voor meer dan 80 dollar verkocht.
(ns)