Primeur voor Europa: Je gezicht fungeert als je instapkaart

Primeur voor Europa: Je gezicht fungeert als je instapkaart
(Andreas Arnold/ via Getty Images)

De luchthaven van Frankfurt in Duitsland heeft vrijdag een systeem voor gezichtsherkenning ingevoerd dat alle passagiers identificeert vanaf het inchecken tot aan het boarden. Tot nog toe was dit systeem voorbehouden aan klanten van Lufthansa en Star Alliance. Straks geldt dit voor iedereen.

Waarom is dit belangrijk?

Om wachttijden te verminderen, introduceert de luchthaven van Frankfurt als eerste in Europa biometrisch inchecken voor alle reizigers. Luchthavenbeheerder Fraport geeft aan dat deze methode toegankelijk zal zijn voor passagiers van alle luchtvaartmaatschappijen, mits zij zich van tevoren hiervoor aanmelden.

In het nieuws. Wie zich vooraf via de Star Alliance biometrische app of direct bij de incheckkiosk met behulp van hun biometrisch paspoort registreert, hoeft voortaan niet meer in de rij te staan om zijn om zijn paspoort en/of andere documenten te laten controleren. Je gezicht fungeert dan als je instapkaart.

  • Het gehele registratieproces neemt slechts enkele seconden in beslag.

Zoom in. “Biometrische contactpunten versnellen de verplichte stappen op de luchthaven aanzienlijk”, aldus Sita, het bedrijf dat de technologie heeft ontwikkeld, in een persbericht.

  • Het systeem, dat sinds 2020 wordt getest door de Star Alliance luchtvaartmaatschappijen (Lufthansa, Air Canada, EgyptAir, Brussels Airlines enz.) en staat nu open voor alle andere luchtvaartmaatschappijen.
  • Frankfurt is de eerste Europese luchthaven die gezichtsherkenning volledig invoert, terwijl verschillende andere luchthavens het systeem testen. Het systeem werkt ook voor passagiers die een mondmasker dragen.

Ook Zaventem heeft een systeem van gezichtsherkenning voor biometrische paspoorten. Hierbij moeten passagiers nog steeds wel hun paspoort in het apparaat introduceren.

Meer premium artikelen
Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.