EU-rapport: X (Twitter) is grootste bron van desinformatie over Rusland

X (voorheen Twitter) is het grootste platform voor desinformatie. Dat zegt Věra Jourová, een van de vicevoorzitters van de Europese Commissie. De Europese Unie vraagt dat sociale mediaplatformen meer doen in de strijd tegen fake news.

Waarom is dit belangrijk?

X beweert al een tijdje desinformatie en fake news aan te pakken. Uit de EU-rapporten blijkt nu dat het daar niet in slaagt. Door de oorlog in Oekraïne staat de strijd tegen desinformatie hoog op de Europese agenda.

In het nieuws: De Europese Unie bracht rapporten naar buiten over hoe ver de verschillende techbedrijven staan in de strijd tegen desinformatie. Een groot aantal van die bedrijven onderschrijven een vrijwillige gedragscode, die bepaalde standaarden wil opleggen, bijvoorbeeld voor fact checking. X onderschrijft de code niet meer.

Geciteerd: “X is het platform met de meeste verkeerde informatie of desinformatie”, was de conclusie van Jourová. “Verspreiders van desinformatie hebben significant meer volgers dan zij die geen valse informatie verspreiden en hebben zich ook later bij het platform aangesloten”, zei ze tegen persbureau Bloomberg.

Een waarschuwing voor X en Musk

Meer details: Jourová lanceerde ook een waarschuwing: “Aangezien X/Twitter in de Digital Services Act aangewezen is als ‘heel groot platform’, zijn er harde wettelijke verplichtingen. Mijn boodschap aan Twitter is dat het zich moet houden aan de wet en dat wij toekijken.”

  • Ze refereerde ook naar de plannen van Elon Musk om X uit te bouwen tot een platform dat groter is dan Twitter was. Musk wil functies toevoegen waardoor handel drijven makkelijker wordt. Hij ziet X als een ‘globale marktplaats’. Daardoor worden de regels waar het sociale mediaplatform zich aan moet houden, ongetwijfeld nog strenger.

In contrast: Andere platformen pakken desinformatie wel aan.

  • Andere sociale mediaplatformen, die de gedragscode wel onderschrijven, rapporteerden aan de EU welke maatregelen zij nemen. Google rapporteerde dat het meer dan 400 kanalen had verwijderd die betrokken waren bij Russische beïnvloedingsoperaties. Meta heeft de partnerschappen die feiten controleren uitgebreid met 22 talen.

“Slowakije is een test”

Een eerste test: Jourová wil dat de platformen nog voor de Europese verkiezingen strenger worden voor desinformatie. De komende verkiezingen in Slowakije zijn een test.

  • “Dit is een wapen van een paar miljoen euro’s, gericht op zowel de Russen intern als de Europeanen en de rest van de wereld. De grote platformen moeten dit risico aanpakken. Vooral omdat we moeten verwachten dat het Kremlin en anderen actief zullen zijn tijdens de Europese verkiezingen.”
  • De verkiezingen in Slowakije op 30 september zijn volgens haar een groot doelwit: “Het land biedt een voedingsbodem aan pro-Kremlin-, pro-oorlogs-verhalen. De verkiezing deze week is een test, omdat men verdeeld is over de aanpak van de Russische inval in Oekraïne.”

(evb)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.