Het Belgische chocolademerk Guylian bestaat al sinds 1958, maar soms is vernieuwing nodig. Business AM sprak met CEO Tom Snick over het schrappen van bedrijfsonderdelen, ambitie en motivatie.
Beluister hier het volledige interview met Tom Snick:
De essentie: Snick voerde veranderingen door bij Guylian. Naast de vernieuwde verpakking werd vooral het assortiment verkleind. Nu maakt het bedrijf weer een groeifase door.
- “Het merk was een beetje oubollig geworden. De verpakking was ook niet duurzaam meer. We hebben gekeken hoe we het merk weer modern konden maken. De verpakking is duurzaam gemaakt door het plastic raampje eruit te halen en door gerecycleerd materiaal te gebruiken. De chocolade is nu fair trade (handel met producenten in ontwikkelingslanden tegen eerlijke handelsvoorwaarden, red.) en we zijn teruggegaan naar het originele recept.”
- Guylian heeft onder leiding van Snick onder andere het assortiment verkleind en de webshop geschrapt. De CEO duidt die beslissing: “Alles wat we hebben geschrapt, was verlieslatend. Alleen moeten we er wel voor waken dat we niet te laag in onze volumes gaan zitten. Je moet een balans vinden tussen wat je schrapt en wat je overhoudt. Nu moeten we weer hard gaan groeien zodat onze lijnen weer gevuld worden. Zo hebben we synergie en schaalvoordelen.”
- “We hebben nu een gelijke omzet aan die in 2020. Dat komt omdat we afscheid hebben genomen van een hele grote private label-klant. Dat paste niet in onze strategie. (…) Het doel om tegen 2025 een omzet van 100 miljoen euro te realiseren, zullen we daardoor waarschijnlijk niet halen. Binnen dezelfde doelstelling wilden we de omzet van onze branded business (producten onder de directe merknaam Guylian, red.) verdubbelen tussen 2020 en 2025. Op die koers zitten we nog steeds.” (ddw)