Het nieuwste plan van Elon Musk om je nog meer af te schrikken van je gratis X-account

Iedere week brengt nieuwe veranderingen op X (voorheen Twitter). Binnenkort zullen links op een veel minder aantrekkelijke manier verschijnen. Dit zal nog meer gebruikers richting het betalende abonnement van het sociale netwerk duwen.

Waarom is dit belangrijk?

Sinds Elon Musk Twitter heeft overgenomen, heeft hij veel veranderingen doorgevoerd. Veel van deze veranderingen zijn bekritiseerd door de media, voornamelijk omdat ze ruimte zouden geven aan desinformatie. Het nieuwe konijn dat hij uit zijn hoed tovert, zal daar wellicht een schepje bovenop doen. Musks bedoeling lijkt echter vrij duidelijk te zijn: de aantrekkelijkheid van gratis accounts verminderen.

In het nieuws: Een facelift voor de links op X.

  • Begin deze week meldde Fortune dat externe links op X in een nieuwe vorm zouden verschijnen. Deze informatie werd kort daarna bevestigd door Musk.
  • Hoewel hij spreekt over een “esthetische” verandering, lijkt het werkelijke doel heel anders te zijn.

De details: Hoe zullen de links eruitzien?

  • Momenteel verschijnen links naar andere websites op X met een grote klikbare afbeelding, voorzien van een grote kop en, in sommige gevallen, de eerste regels van het betreffende artikel (bijvoorbeeld als het om een persartikel gaat) of een beschrijving ervan.
  • Dit zal binnenkort veranderen. De grote koppen zullen verdwijnen, zodat alleen de afbeelding en een discrete vermelding van de naam van de website waarnaar de link verwijst, overblijven.
  • Hieronder een concreet voorbeeld:

Nieuwe aanval op de grote media?

De uitleg: Waarom deze verandering doorvoeren?

  • Op X gaf Elon Musk aan dat het idee “rechtstreeks van hem” komt. “Dit zal de esthetiek aanzienlijk verbeteren”, voegde hij eraan toe.
  • Desalniettemin lijkt deze aangekondigde verandering een veel groter doel te hebben dan alleen maar esthetisch mooi zijn.
  • Volgens bronnen die door Fortune zijn geïnterviewd, hoopt Musk ook dat hierdoor de grootte van berichten zal verminderen, wat meer berichten op één scherm mogelijk maakt. Bovendien hoopt hij dat deze wijziging zal helpen om clickbait naar externe links te verminderen.
  • Maar volgens Reuters probeert Musk op deze manier waarschijnlijk ook meer gratis accounts om te zetten naar betalende accounts (“Premium”).
    • Deze betalende accounts stellen gebruikers in staat langere X-publicaties te plaatsen (tot 25.000 tekens in plaats van 280).

De achtergrond: Groeiende onenigheid tussen X en grote media.

  • Wat de werkelijke beweegredenen van Musk ook zijn, het nieuws wordt slecht ontvangen door grote media, die hierin een nieuwe aanval zien op de zichtbaarheid en reikwijdte van hun artikelen.
  • De afgelopen maanden zijn andere beslissingen sterk bekritiseerd door traditionele westerse media. Hierbij kan gedacht worden aan de herstructurering van het certificatiesysteem voor accounts, de schorsing van accounts van bepaalde journalisten en het verwijderen van de vermelding “gesponsord door een staat” voor media zoals de Global Times (China) of RT (Rusland).
  • In wat wordt beschouwd als een nieuwe uitdaging tegen de media, heeft Musk deze week nog aanbevolen dat journalisten die “betere inkomsten en meer vrijheid” willen, rechtstreeks op zijn platform kunnen publiceren.

(as/nd)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.