Bouwt Rusland een nieuwe dronefabriek of een luchtbellenfabriek?

Een gigantische fabriek in het hartje van Rusland, vroeger gebruikt om hoogtechnologische onderdelen te maken voor westerse bedrijven, krijgt een nieuwe bestemming. De fabriek wordt officieel gebruikt om boten te bouwen; onofficieel werkt men er aan de Russische versie van de Iraanse Shahed-kamikazedrones. Al lijkt dat verhaal toch te mooi om waar te zijn.

Waarom is dit belangrijk?

Rusland is voor de toevoer van nieuw oorlogsmateriaal bijna uitsluitend aangewezen op de eigen industrie. De meeste bondgenoten keerden het land de rug toe; enkel Noord-Korea en Iran zijn bereid wapens te leveren. Vanuit Iran voert het onder meer Shahed-zelfmoorddrones in, die gebruikt worden om de Oekraïense steden en energie-infrastructuur te bestoken.

In het nieuws: Een voormalige autofabriek doet dienst als voornaamste productiefaciliteit voor Russische drones.

  • Jelaboega is een stad op 900 kilometer van Moskou. Om de economie in de regio te stimuleren, beloofde Rusland bedrijven forse belastingsvoordelen als ze hun fabriek zouden vestigen in en rond de stad. Ford bouwde er in de jaren 90 een assemblagefabriek, in 2008 kwam er een nieuwe faciliteit waar Ruslands autobouwer Sollers de lokale productie van de Fiat Ducato op zich nam. Va
Dit premium artikel is exclusief voor abonnees
Abonneer je nu op Business AM!
Denk jij vooruit, aan de toekomst van morgen? Business AM is jouw leidraad doorheen verandering. Hol niet achter de feiten aan en maak deel uit van Vlaanderens snelst groeiende business website.
Al abonnee? Log in en krijg toegang tot alle premium artikels.
Meer premium artikelen
Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.