Zelfs de NAVO is boos op Musk voor wat hij met Twitter doet: spasibo Elon!

Sinds hij bijna een jaar geleden Twitter heeft overgenomen, heeft Elon Musk al talloze wijzigingen aangebracht aan het platform – nu bekend als X. En de meeste daarvan zijn hevig bekritiseerd. Nu is het de NAVO die kritiek heeft op een van zijn beslissingen, die het Kremlin in de kaart zou spelen.

Waarom is dit belangrijk?

Het is niet de eerste keer dat Elon Musk wordt bekritiseerd voor zijn nogal lakse moderatiebeleid. Hij is al herhaaldelijk beschuldigd van het (te) veel ruimte geven aan haatdragende inhoud en ander nepnieuws op zijn sociale netwerk, hij die zichzelf uitroept tot "absolutist van de vrijheid van meningsuiting".

In het nieuws: De NAVO is boos op Musk.

  • Een rapport van het NAVO Centrum voor Strategische Communicatie-uitmuntendheid, gedeeld door Business Insider, werpt nog meer schaduw op de strategie die Elon Musk heeft gekozen voor X (voorheen Twitter).
  • Sinds enkele maanden zijn de labels “staatsmedia” verdwenen van het platform: volgens de NAVO komt dit Moskou ten goede.

De context: staatsmedia worden niet langer als zodanig bestempeld.

  • In 2020 besloot Twitter om een specifieke vermelding toe te voegen aan accounts – meestal staatsmedia – die pro-regeringsinhoud verspreiden (omdat ze door de overheid gefinancierd worden) en om hun zichtbaarheid te verminderen.
    • Media zoals de Global Times (China) of RT (Rusland) waren bijvoorbeeld gelabeld als “staatsmedia” en hun publicaties hadden minder bereik.
    • BBC (Verenigd Koninkrijk) en NPR (Verenigde Staten) ontsprongen de dans omdat, ondanks hun publieke financiering (soms gedeeltelijk), ze worden beschouwd als onafhankelijk in hun redactionele beleid.
  • Afgelopen lente, enkele maanden na zijn aantreden als hoofd van het sociale netwerk, besloot Musk dit label toe te voegen aan westerse media, waaronder de twee eerder genoemde.
    • Ze waren hier niet blij mee: NPR had zelfs besloten het platform te verlaten. Een keuze die vandaag de dag nog steeds van kracht is.
  • Te midden van de onrust besloot Musk uiteindelijk om het label “staatsmedia” te verwijderen voor alle accounts op het platform, inclusief de meest propagandistische. En hoewel dit niet werd aangekondigd, lijkt het beleid om hun zichtbaarheid te verminderen ook te zijn verlaten.

+60% zichtbaarheid voor pro-Kremlin accounts

De NAVO-analyse: pure winst voor het Kremlin.

  • Voor zijn analyse heeft het NAVO Centrum voor Strategische Communicatie de reikwijdte van tweets van elf pro-Kremlin accounts geanalyseerd die voorheen waren gelabeld als “staatsmedia/account”. 
  • De resultaten zijn duidelijk: hun publicaties zijn sinds het verlies van hun label met 60 procent meer bekeken. Voor sommige accounts, zoals dat van de Russische ambassade in de Verenigde Staten, is de toename zelfs 150 procent.
  • Elon Musk heeft gezorgd voor een “spectaculaire toename van de zichtbaarheid van het Kremlin op Twitter”, concludeert het NAVO Centrum voor Strategische Communicatie-uitmuntendheid. “Terwijl Twitter minder relevant wordt voor Russen in Rusland, blijft het een effectief instrument voor de Russische staat om een internationaal en met name niet-Europees publiek te bereiken.” (as)
Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.