Voor het eerst in tweeënhalf jaar zijn de consumentenprijzen in China gedaald. Er is dus sprake van deflatie aldaar. De roep om meer stimuleringsmaatregelen van de overheid klinkt daarom almaar luider.
Deflatie in China: wat betekent dat juist?

Waarom is dit belangrijk?
Dalende consumentenprijzen lijken misschien een goede zaak voor consumenten. Maar uiteindelijk kan het een echt probleem zijn. Want als de prijzen dalen, daalt ook de vraag. Bedrijven verminderen dan hun aanbod, wat ertoe kan leiden dat ze werknemers ontslaan - of op zijn minst geen mensen meer aannemen. Ze kunnen ook in de verleiding komen om hun producten tegen nog lagere prijzen aan te bieden om van hun voorraad af te komen, wat hun winstgevendheid onder druk zet.De details: China moet het hoofd bieden aan deflatie.
- De Chinese consumentenprijsindex daalde in juli met 0,3 procent (op jaarbasis).
- De voedselprijzen daalden met 1,7 procent.
- De groenteprijzen daalden met 1,5 procent.
- De prijzen voor varkensvlees (het meest geconsumeerde vlees) daalden met 26 procent.
- De prijzen van non-foodproducten bleven stabiel.
- De laatste keer dat er sprake was van deflatie in China was tussen eind 2020 en begin 2021.
- De producentenprijsindex -
Dit premium artikel is exclusief voor abonnees
Abonneer je nu op Business AM!
Denk jij vooruit, aan de toekomst van morgen? Business AM is jouw leidraad doorheen verandering. Hol niet achter de feiten aan en maak deel uit van Vlaanderens snelst groeiende business website.
Al abonnee? Log in en krijg toegang tot alle premium artikels.

