Vice stevent af op faillissement

Het noodlijdende mediabedrijf Vice is er nog niet in geslaagd om een koper te vinden en de kansen worden kleiner, zeggen personen met kennis van de operaties aan The New York Times.

Waarom is dit belangrijk?

Na een investeringsronde in 2017 werd Vice geraamd op 5,7 miljard dollar. Vandaag is het, volgens de meeste beoordelaars, nog maar een fractie van dat bedrag waard.

In het nieuws: In het geval van een faillissement zou Fortress Investment Group wellicht de touwtjes van het bedrijf in handen krijgen.

  • Indien er nog een investeerder met interesse in het bedrijf opduikt, kan het tij nog gekeerd worden. Maar The New York Times citeert mensen die op de hoogte zijn van het faillissementstraject die zeggen dat die kansen steeds kleiner worden.
  • Als het toch tot een faillissement komt, zal Fortress Investment Group wellicht de leiding van de operaties overnemen. In tegenstelling tot andere investeerders is Fortress een bevoorrechte schuldeiser. Disney zou volgens een insider niets krijgen.
  • Vice zou de operaties verderzetten terwijl het een verkoop van het bedrijf via een veiling van over 45 dagen voorbereidt. Fortress zit op de eerste rij als mogelijke koper.

Afslanking van personeel

Het bedrijf: Vice wordt gezien als het grootste jeugdmediabedrijf en is actief in meer dan 20 landen en talen. Het werd in 1994 opgericht in Montreal als een punkmagazine. Doorheen de jaren groeide het uit en kwamen onder andere de afdelingen Vice News, Vice on TV en Vice Music erbij. 

  • Disney had in 2015 al interesse in het bedrijf, toen het overwoog om het over te kopen voor 3 miljard dollar. Alleen werd de deal nooit afgerond, terwijl het bedrijf bleef wegglijden en moeite had om groene cijfers te realiseren. Door de jaren heen werd herhaaldelijk het personeelsbestand afgebouwd. 
  • Ook in de hogere rangen is er sprake van een stoelendans. Dit jaar stapten CEO Nancy Dubuc en de globale directeur van nieuws en entertainment, Jess Angelo, op.

Geen alleenstaand geval: Twee weken geleden liet mediacollega Buzzfeed, die eveneens een jonger doelpubliek heeft, ook weten zich voor te bereiden om de operaties stop te zetten.

(fjc)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.