Vice Media is op zoek naar een koper en schakelt financiële adviseurs in

Vice Media, het digitale mediabedrijf uit New York, heeft financiële adviseurs ingehuurd om een mogelijke overname van het bedrijf te onderzoeken. Verschillende kopers zouden alvast “voorlopige interesse” hebben getoond, zo meldde CNBC afgelopen maandag.

Het mediabedrijf Vice werd op zijn hoogtepunt in 2017 gewaardeerd op een waarde van 5,7 miljard dollar. Sindsdien is het bedrijf gestruikeld in zijn poging om verder te groeien, wat gekenmerkt werd door controverses en kostenbesparingen. “Het bedrijf zit al een half decennium in een nooit eindigende cyclus van ontslagen en noodinjecties van geld”, aldus een ingewijde tegen CNBC. 

Het mediabedrijf Vice werd in 1994 opgericht onder de naam Vice Magazine door de journalisten Shane Smith en Suroosh Alvi, alsook door Gavin McInnes, oprichter van de organisatie Proud Boys. Het bedrijf drong al snel door tot ook het televisielandschap, waar het in 2013 een eigen wekelijkse nieuwsshow had op HBO. Drie jaar later lanceerde het zijn eigen televisiekanaal genaamd Viceland, wat ook te zien was in België. De activiteiten leidden tot een omzet van 1 miljard dollar.

Het bedrijf won ondertussen verschillende internationale prijzen op het gebied van journalistiek, zoals voor de documentaire Inside the Last Days of ISIS.

Vice overweegt nu een verkoop, omdat het ongeveer 1 miljard dollar aan schulden probeert af te betalen. Daarnaast is het op zoek naar meer liquiditeit. De meeste gewilde onderdelen van Vice zijn waarschijnlijk zijn studio genaamd Pulse Films en het creatieve reclamebureau Virtue. Pulse heeft een aantal populaire documentaires gemaakt, waaronder Beyonce’s “Lemonade” en de “Beastie Boys Story”.

Neergang

Een reeks kritische rapporten uit 2018 zorgden echter voor een omkeer in de opgang van het bedrijf. Vice zou naar verluidt een negatieve werkomgeving hebben gecreëerd voor vrouwelijk personeel, wat in stand gehouden werd door Smith. 

In 2019 werden daarnaast de HBO-show en de kabelzender geannuleerd en lekte het nieuws uit dat Vice 1,87 miljoen dollar had betaald om de rechtszaak te schikken die was aangespannen door vrouwelijke werknemers. Smith werd als reactie hierop vervangen als CEO door Nancy Dubuc.

Dubuc werd niet alleen belast met het optreden tegen de vrouwonvriendelijke cultuur, maar ook met de integratie van het mediabedrijf Refinery29, dat Vice eerder had overgenomen. Die deal verlaagde niet alleen de totale waardering van Vice tot ongeveer $4 miljard dollar, maar zorgde ook voor verbijstering bij analisten.

“De culturen van de twee bedrijven zijn olie en water” vertelde een ingewijde destijds aan de New York Post. “Wanneer ze fuseren, zal er zeer diep gesneden worden aan de kant van Refinery29,” zo werd er voorspeld.

De nieuwe CEO Dubuc reageerde met meerdere reorganisaties, wat de kosten van het bedrijf drukte. Daarnaast wist ze de inkomsten te verhogen, waardoor Vice verwacht tegen het einde van 2023 een omzet van 1 miljard dollar te hebben.

Mislukte beursgang

Vice probeerde vorig jaar nog naar de beurs te gaan, maar die plannen liepen vast nadat de markt afkoelde en de investeerders niet overtuigd waren van de vooruitzichten van het bedrijf. De omzet van het bedrijf bedroeg destijds 580 miljoen dollar, een daling ten opzichte van de 604 miljoen in 2019.

(kg)

Meer