Export sake boekt dertiende jaar op rij een nieuw record

Japan heeft het voorbije jaar voor een bedrag van 47,4 miljard yen (329,5 miljoen euro) aan sake geëxporteerd. Daarmee liet de uitvoer van de rijstwijn een stijging met 18,2 procent optekenen tegenover het jaar voordien. De export van de Japanse sake heeft daarmee voor het dertiende achtereenvolgende jaar een recordhoogte bereikt.

Deze aanhoudende groei wordt gedeeltelijk ook aangewakkerd door jongere sakebrouwers die zich met hoogwaardige producten op een duurdere markt richten en stappen ondernemen om de sakecultuur in het buitenland te bevorderen.

Waarom is dit belangrijk?

Sake wordt bestempeld als de nationale drank van Japan, maar ziet op de binnenlandse markt steeds meer concurrentie van bieren en andere dranken. De verkoop van sake kent in Japan al geruime tijd een achteruitgang, maar wereldwijd kan de drank op een toenemende populariteit rekenen.

Japanse keuken: “De export van de Japanse rijstwijn is meegegroeid met de wereldwijde opmars van de Japanse keuken”, merken woordvoerders van de Japan Sake & Shochu Makers Association op.

  • Op de binnenlandse markt is de verkoop van sake over een periode van bijna een halve eeuw met 75 procent ingekrompen.
    • Dat heeft volgens Genki Ito, oprichter van het platform Tippsysake, te maken met de toenemende concurrentie van bieren en andere alcoholische dranken en de verwestersing van de Japanse consumptiecultuur.
    • “Maar tegelijkertijd heeft de faam van sake in Japan ook te lijden onder de marktintroductie van goedkopere varianten, die vooral door een lage kwaliteit worden gekenmerkt en vaak zware katers tot gevolg hebben”, merkt hij op.
  • Japan telt momenteel meer dan elfhonderd sakeproducenten. Gelukkig voor die fabrikanten blijft de interesse voor de Japanse rijstwijn in het buitenland verder oplopen.
    • “De export is de voorbije tien jaar vervijfvoudigd, terwijl ook de prijs meer dan een verdubbeling heeft gekend”, merken de woordvoerders van de sectororganisatie op.
    • China was vorig jaar voor sake de belangrijkste exportbestemming, gevolgd door de Verenigde Staten. De populariteit van de drank verspreidt zich echter ook naar Zuid-Korea en andere markten in Zuidoost-Azië.
  • Wel wordt gewaarschuwd dat een aantal hindernissen de verdere uitbreiding van de buitenlandse vraag zouden kunnen afremmen.
    • “China heeft beperkingen ingesteld op de invoer van levensmiddelen uit een aantal Japanse regio’s”, wordt er opgemerkt. “Die maatregel is een reactie op het ongeval met de kerncentrale van Fukushima twaalf jaar geleden.”
    • “China zegt met de beperkingen zijn bevolking tegen de mogelijke schadelijke gevolgen van een radioactieve contaminatie beschermen. Onder meer de zendingen van de beroemde sake uit Niigata blijven geblokkeerd.”

Hogere prijsklasse: Hakutsuru Sake Brewing is de grootste exporteur van Japanse sake. Het bedrijf exporteert zijn producten naar zesenvijftig landen in de hele wereld.

  • Hakutsuru Sake, dat gevestigd is in Kobe, zag de inkomsten uit zijn uitvoer de voorbije drie jaar met 60 procent stijgen.
  • De distilleerderij heeft onder meer een variant ontwikkeld die met het beroemde rundvlees uit Kobe zou kunnen worden gecombineerd.
    • “Sake wordt meestal met visgerechten in verband gebracht”, merken woordvoerders van het bedrijf op. “Maar met deze nieuwe varianten willen wij bewijzen dat de drank ook perfect bij vleesgerechten past.”
  • Ook andere sakebrouwers hebben hun assortiment uitgebreid en mikken met hun producten op de premiummarkten, waarmee ze op een verdere interesse uit het buitenland rekenen.

(nd)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.