Europese retail verkoopt nu minder alcohol dan voor uitbraak van coronapandemie

Vorig jaar werd in de detailhandel in heel Europa voor 66 miljard euro aan alcohol verkocht. Dit betekende een daling van 4 procent ten opzichte van het jaar voordien. Dat blijkt uit een rapport van analist IRI Worldwide, dat de verkoop van bier, wijn en sterke dranken in alle sectoren van de Europese detailhandel – supermarkten, discounters, buurtwinkels en slijterijen – onder de loep nam.

De resultaten van de studie maken duidelijk dat de verkoop van alcohol in de Europese detailhandel nu lager ligt dan voor de uitbraak van de coronapandemie. 

Waarom is dit belangrijk?

De studie toont aan dat de onderliggende vraag naar alcohol in de Europese retail, in een reactie op de post-pandemische trends, is gedaald. Ananda Roy, onderzoeker bij IRI Worldwide, wijst er daarbij op dat er duidelijk nieuwe consumptiepatronen en keuzes zijn gegroeid. "Die zullen ook een invloed hebben op de verdere groei van de categorie de volgende jaren", voert Roy aan.

Thuisconsumptie: Drie jaar geleden had de verkoop in de Europese detailhandel volgens de studie van IRI Worldwide nog een groei met 12,6 procent laten optekenen.

  • Dat was te danken aan de stijgende vraag van de gebruikers, die na de uitbraak van de coronacrisis werden aangezet om tot grotere aankopen voor de thuisconsumptie over te gaan.
    • Hierdoor liep de jaaromzet van de sector met 7,5 miljard euro op tot 67,3 miljard euro.
    • Een jaar later, toen de beperkende maatregelen tegen de verspreiding van het virus Covid-19 de eerste versoepelingen kenden, was er nog sprake van een omzetstijging met 0,7 procent.
  • Volgens Roy mag verwacht worden dat de prijzen voor bier, wijnen en sterke dranken dit jaar zullen worden verhoogd.
    • “Dat zal de consumptie van alcoholvrije of alcoholarme producten stimuleren”, merkt de analist daarbij op.
  • Verder wordt opgemerkt dat de winkeliers ook hun promoties op alcohol hebben opgevoerd. Dat zou vooral in het Verenigd Koninkrijk worden opgemerkt.
    • Daarbij wordt gewezen op een wijziging in de reclameregels, waardoor promoties voor alcohol op de winkelvloer de plaats hebben ingenomen van reclame voor snoep en suikerhoudende snacks.

Een perfecte storm: “Alcoholmerken zitten blijkbaar gevangen in een perfecte storm, waarbij het einde ook niet in zicht is,” beklemtoonde Roy.

  • “Tijdens een recessie laat de verkoop van alcohol meestal een piek optekenen. In die situaties is de klant immers geneigd om op het bezoek aan restaurants en cafés te besparen en eerder voor een thuisconsumptie te kiezen.”
  • “Deze recessie wordt echter gevoed door een uitzonderlijke samenloop van van hoge prijzen voor voeding en energie, zware renteverhogingen en een zwakke loonstijging.”
  • “Huishoudens moeten afwegingen maken om het effect van die fenomenen op hun beschikbare inkomen te beperken en geven de voorkeur aan basisvoedingsmiddelen en kleine verwennerijen boven discretionaire artikelen zoals alcohol.”
  • “De verkoop van alcohol is dan ook teruggevallen tot een peil dat is teruggezakt tot onder het niveau dat voor de uitbraak van de coronapandemie werd opgetekend.”
Meer