Het Finse technologiebedrijf Nokia is zo beu dat het nog steeds met mobiele telefoons vereenzelvigd wordt, dat het zijn bekende logo vervangt en een nieuwe visuele identiteit lanceert.
Nokia trekt definitief streep onder smartphone-verleden

Waarom is dit belangrijk?
De nieuwe merkidentiteit moet beklemtonen dat de Finse netwerkbouwer helemaal klaar is voor het volgende hoofdstuk: het metaverse.De geschiedenis: Nokia was twintig jaar geleden het grootste merk voor mobiele telefoons ter wereld, maar miste de overgang naar smartphones helemaal.
- Het werd volledig weggedrukt door de iPhone van Apple en de telefoons die op Android van Google draaien.
- Een jaar of tien geleden kon Nokia weinig anders dan de stekker uit het eigen operationeel systeem Symbian trekken en het stopte enige tijd later ook met het maken van smartphones.
Wat het bedrijf nu doet: Nokia specialiseert zich vandaag in de bouw van grote netwerken zoals 5G en 6G, datacenters en industriële toestellen en netwerken, bijvoorbeeld voor elektriciteitscentrales. Het Finse bedrijf is dus een pure business-to-business (B2B) speler geworden, zonder ambities op de consumentenmarkt.
Maar de verwarring blijft: “In de hoofden van de meeste mensen zijn we nog steeds een succesvol merk voor mobiele telefoons, maar dit is niet waar Nokia over gaat”, vertelde CEO Pekka Lundmark aan nieuwsdienst Bloomberg, in de marge van het Mobile World Congress, dat momenteel in Barcelona aan de gang is.
Wat natuurlijk niet helpt, is dat er nog steeds Nokia-phones te koop zijn. Die retro telefoons worden niet door Nokia, maar door HMD Global op de markt gebracht. Dat bedrijf kocht de licentierechten op het merk Nokia in 2014 van toenmalig eigenaar Microsoft, die de telefoonactiviteiten van Nokia een jaar eerder overgenomen had.

Metaverse
Nieuwe visuele identiteit: Met een nieuw logo hoopt Nokia de associatie met het verleden door te knippen.
- Lundmark: “We willen een nieuw merk lanceren dat zich heel erg richt op de netwerken en industriële digitalisering, wat iets heel anders is dan de legacy mobiele telefoons.”
- Nokia, dat bedrijven als Ericsson en Huawei als grote concurrenten heeft, zegt goed geplaatst te zijn om bedrijven te helpen met het bouwen van diensten voor het metaverse, het nieuwe driedimensionale internet van de toekomst, omdat het twee cruciale technologieën beheerst: telecomnetwerken en de cloud.
- “Dit is Nokia, maar niet zoals de wereld ons vroeger kende”, is de slogan die de wedergeboorte moet uitdrukken.
(fjc)