De makers van Instagram lanceren nieuw sociaal netwerk: het is een kruising tussen TikTok en Twitter

Het gloednieuwe sociale netwerk genaamd Artifact wil zich op verschillende manieren gaan onderscheiden, zeggen de bedenkers.

Het nieuws: Instagram mede-oprichters Kevin Systrom en Mike Krieger kondigden op Instagram aan dat ze een nieuwe sociale applicatie hebben gemaakt: Artifact.

  • De app belooft een “gepersonaliseerde nieuwsfeed”, aangedreven door kunstmatige intelligentie.  
  • Met behulp van machine learning worden de interesses van gebruikers geanalyseerd om zo de nieuwsfeed optimaal te personaliseren, waardoor de “betrokkenheid maximaal wordt gestimuleerd”, zeggen de bedenkers.

De details: In tegenstelling tot andere populaire sociale netwerken steunt Artifact niet op visuele inhoud, maar enkel op tekst.

  • Het staat dus dichter bij Twitter dan bij Instagram of TikTok.
  • De algoritmen van Artifact zijn gebaseerd op de interacties van de gebruiker, om zo een optimale nieuwsfeed te creëren.
    • Die feed heeft de vorm van een stroom artikelen van grote nieuwskanalen zoals CNN, tot aan onbekende media of bloggers.
  • Gebruikers kunnen deze artikelen delen met volgers of ze van commentaar voorzien.

Beta-stadium: Geïnteresseerden kunnen zich nu aanmelden om als een van de eersten kennis te maken met Artifact – een naam die staat voor de samensmelting van artikelen, feiten en kunstmatige intelligentie. De toepassing is echter nog niet publiekelijk beschikbaar, ze bevindt zich nog in het beta-stadium.

  • De eerste gebruikers testen twee functies: namelijk een nieuwsfeed die artikelen weergeeft die gepubliceerd zijn door personen die de gebruiker volgt, alsmede hun commentaar onder deze publicaties.
  • De tweede functie is een berichteninbox waarmee gebruikers privé kunnen chatten met vrienden en anderen.

Een stap terug?

Hoewel Artifact machine learning gebruikt om inhoud aan zijn gebruikers te leveren, lijkt het concept eerder een stap terug dan een revolutie. De populairste sociale netwerken van dit moment, waaronder TikTok en Instagram, zijn vooral gebaseerd op foto’s en video’s.

  • Het is daarom verrassend dat de twee medeoprichters van Instagram zich zo hebben gedistantieerd van visuele mediakanalen en zich louter richten op tekst.
  • Toch vertrouwen ze erop dat hun tien jaar aan ervaring met sociale netwerken hen zal helpen om van Artifact een algemeen succes te maken.
  • “Machine learning gegenereerde aanbevelingen zijn de sleutel”, zeggen Krieger en Systrom. De twee zijn ervan overtuigd dat kunstmatige intelligentie Artifact zal helpen om door te breken in de wereld van sociale media.

“Wat ik in de loop der jaren heb gezien, is dat telkens wanneer we machine learning hebben gebruikt om de consumentenervaring te verbeteren, het heel snel heel goed is gegaan”

Kevin Systrom, meldt The Verge.

En nu?:  Voorlopig heeft de app nog geen winstgevend businessmodel. Maar het aanbieden van reclameruimte is voor de oprichters de meest logische keuze. Echter voordat dit kan gebeuren, zal Artifact zich eerst nog moeten bewijzen en de vraag is of louter tekst sterk genoeg is om mensen te vermaken en aan het platform te binden.

(fjc)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.