Het Amerikaanse automerk Cadillac koestert, net zoals zijn Duitse collega’s Audi en Porsche, plannen om een plaats op de startgrid van de Formule 1 te veroveren. Daarbij zou Cadillac, onderdeel van de groep General Motors, een samenwerking willen opzetten met het Amerikaanse raceteam Michael Andretti.
Het team zou ten vroegste over drie jaar een plek in de Formule 1 kunnen veroveren, maar de plannen hebben bij een aantal partijen ook al een aantal vragen doen rijzen. Vooral bij de huidige teams in de Formule 1 zou er volgens een aantal waarnemers verzet kunnen worden opgemerkt.
Ook Honda mee in zee?
Op dit ogenblik omvat de Formule 1 tien teams met elk twee wagens. Michael Andretti probeert de Fédération Internationale de l’Automobile (FIA), die voor de Formule 1 verantwoordelijk is, ervan te overtuigen een extra team toe te laten.
Hij rekent daarbij op een medewerking van Mohammed Ben Sulayem, voorzitter van de internationale autofederatie, die immers heeft aangekondigd de Formule 1 voor nieuwe teams te willen openstellen. Het nieuwe team zou aan de races deelnemen onder de naam Andretti Cadillac Racing. De racemotoren zouden mogelijk door de Japanse groep Honda kunnen worden geleverd.
Waarnemers merken op dat naast Andretti ook nog een aantal andere partijen interesse zouden hebben om met een team in de Formule 1 uit te komen. Een bijkomend team kan ten vroegste over drie seizoenen toegang tot de competitie krijgen. Daarvoor moet echter zowel van de internationale automobielfederatie als de Formule 1 een akkoord worden verkregen.
“De aankondiging van Andretti en Cadillac betekent alvast een bijkomend bewijs van de populariteit en de groei waarin de Formule 1 zich kan verheugen”, beklemtoonde Ben Sulayman. “We zijn ook bijzonder verheugd dat die interesse afkomstig is van twee iconische merken zoals Cadillac en Andretti Global. Maar alle blijken van interesse zullen de geldende voorschriften moeten volgen.”
Wereldkampioen als vader
Twee jaar geleden probeerde Andretti al tevergeefs het raceteam Sauber, dat hem eveneens een toegang tot de Formule 1 zou hebben bezorgd, over te nemen. Binnen de Formule 1 zeggen de teams trouwens dat een bijkomende deelnemer hun inkomsten zal uithollen.
Andretti wijst er echter op met General Motors een van de grootste autofabrikanten in de wereld naar de competitie te brengen. “Daarmee voldoet het team aan de eis van de Formule 1 dat nieuwe deelnemers een aanzienlijke meerwaarde voor de sport zouden moeten garanderen”, geeft hij aan.
De internationale automobielfederatie merkt op dat nog andere partijen interesse in de Formule 1 hebben betoond, maar die belangstelling minder zichtbaar hebben gehouden. Michael Andretti kan echter wel een aantal opmerkelijke troeven uitspelen.
Zijn vader Mario Andretti werd in de Formule 1 vijfenveertig jaar geleden tot wereldkampioen gekroond. Michael Andretti betwistte in de jaren negentig van de voorbije eeuw in de Formule 1 zelf dertien races voor het team McLaren. Hij haalde één podiumplaats.
Andretti zegt optimistisch te zijn over de kansen dat zijn team over enkele jaren aan de start van de races zal verschijnen.