“Audi kan Sauber opnieuw naar top van Formule 1 brengen”

De Duitse autobouwer Audi neemt een belang in de Zwitserse Sauber Group. Die samenwerking moet tot successen in de Formule 1 leiden. Dat heeft Adam Baker, chief executive van Audi Formula One Racing, aangekondigd. Sauber zal over vier seizoenen in de Formule 1 het fabrieksteam van Audi worden. Financiële details over het akkoord werden niet bekend gemaakt.

Deze nieuwe alliantie verenigt twee partijen die elk hun deel in de geschiedenis van de Formule 1 hebben gehad. Voor Sauber biedt de samenwerking met Audi volgens analisten de kans om opnieuw tot de top van de Formule 1 op te klimmen. De Zweedse miljardair Finn Rausing, voorzitter van Sauber Holding, noemde Audi de beste strategische partner voor de Zwitserse groep.

Budgetten

Audi, dochtermerk van Volkswagen, bouwt in Neuberg in de Duitse deelstaat Beieren de nieuwe motor die over vier seizoenen in de Formule 1 zal moeten worden gebruikt. Tot die nieuwe krachtbron wordt geïntroduceerd, zal Sauber Motorsport de volgende drie seizoenen op motoren van Ferrari beroep blijven doen.

De volgende generatie motoren die in de Formule 1 over vier seizoenen worden ingezet, zal een aanzienlijk groter elektrische vermogen hebben en zal op 100 procent duurzame brandstoffen beroep doen. De Formule 1 wil eind dit decennium klimaatneutraal opereren. Dat was volgens Markus Duesmann, voorzitter van Audi, voor de constructeur een absolute voorwaarde om in de Formule 1 te stappen.

Volgens analisten is de samenwerking met Audi voor Sauber een grote stap voorwaarts. “De Zwitserse renstal krijgt hierdoor een reële kans om mee in de top van het kampioenschap mee te draaien”, merken zij op. “De overgang van middenmoter naar topteam zal echter de nodige tijd vergen. Er moet immers met de opgelegde budgetbeperkingen rekening worden gehouden.”

“Audi kan hierdoor niet ongelimiteerd geld in het team investeren om zo snel mogelijk het toptrio Red Bull, Ferrari en Mercedes op het circuit aan te vallen. Die concurrentiekracht zal langzaamaan moeten worden opgebouwd, net zoals dat bij andere fabrikanten – Renault, McLaren en Aston Martin – het geval is.”

Beieren

De fabriek van Sauber is gevestigd in de gemeente Hinwil in het Zwitserse karton Zürich. Daarmee verschilt Sauber sterk van het gros van de concurrentie. Zeven van de tien teams in de Formule 1 zijn immers in de Engelse Motorsport Valley – een gebied rond Oxfordshire en de Midlands – gevestigd. Daar bevindt zich ook een groot deel van de technische expertise van de sport.

De analisten merken wel op dat Sauber door zijn partnership met Audi bekend terrein betreedt. Audi bouwt zijn motoren immers in de Duitse deelstaat Beieren, waar ook concurrent BMW Group is gevestigd.

Sauber was immers het laatste fabrieksteam dat met BMW in de Formule 1 zijn opwachting maakte. Die combinatie eindigde vijftien jaar geleden tweede in het wereldkampioenschap. Dat seizoen behaalde BMW-Sauber ook een dubbele overwinning met zijn piloten Robert Kubica en Nick Heidfeld op de eerste twee plaatsen.

Daarna besliste BMW zich echter uit de samenwerking terug te trekken. Sauber dreigde te verdwijnen, maar werd uiteindelijk gered met het Zweedse geld van de familie Rausing, eigenaar van het verpakkingsbedrijf Tetra Pak. Momenteel is Sauber in de Formule 1 in naam van het automerk Alfa Romeo, onderdeel van het concern Stellantis, actief.

De analisten merken op dat in de nieuwe samenwerking nog een aantal herinneringen aan de vroegere coaliteit met de BMW Group herinneren. Markus Duesmann, momenteel voorzitter van Audi, was vijftien jaar geleden bij BMW voor de motorendivisie voor de Formule 1 verantwoordelijk. Adam Baker, momenteel chief executive van het Audi Formula One Team, had destijds bij BMW Sauber een belangrijke functie.

De geschiedenis van Audi in de Formule 1 gaat nog veel verder terug dan bij Sauber. Onder de naam van zijn voorganger Auto Union had het Duitse merk nog voor de Tweede Wereldoorlog in de races een toonaangevende rol. Audi behaalde bovendien in de 24 Uur van Le Mans dertien overwinningen, voor het merk zich vijf jaar geleden uit die competitie terugtrok.

Markus Duesmann heeft aangekondigd dat Audi-Sauber binnen een periode van drie jaar na zijn intrede in de Formule 1 mee voor de overwinningen moet kunnen strijden.

(kg)

Meer