De toenemende populariteit van elektrische wagens leidt er toe dat een aantal chauffeurs besluiten om naar een andere fabrikant over te stappen. Dat blijkt uit een rapport van consulent S&P Global Mobility over de autoverkopen in de Verenigde Staten. Daarin kon immers worden vastgesteld dat constructeurs zoals Ford, General Motors en Hyundai dankzij hun vloot elektrische wagens kopers weglokken bij concurrenten zoals Toyota of Honda.
Elektrische wagens doen waarvoor ze op de markt werden gebracht
Waarom is dit belangrijk?
Niet alle autofabrikanten in de wereld zijn al even ver gevorderd in de overstap naar elektrische mobiliteit. Fabrikanten die al een sterke vloot elektrische modellen hebben uitgebouwd, profiteren daarbij van de toenemende interesse van het publiek voor duurzame mobiliteit. Dat gaat ten koste van concurrenten die met de introductie van volledig elektrische modellen vertraging hebben opgelopen.Steeds vaker keuze voor elektrische optie: De conclusies van de studie geven aan dat autobestuurders bereid zijn om naar duurzame opties over te stappen, ook als hun favoriete merken daarvoor nog niet klaar zijn.
- “Autobouwers zoals Ford, General Motors, Hyundai en een aantal andere merken hebben met succes elektrische modellen gelanceerd, waarbij klanten bij concurrenten werden weggehaald”, betoogt het rapport van S&P Global Mobility.
- “Constructeurs die met de introductie van volledig elektrische opties vertraging hebben opgelopen, dreigen hierdoor een aantal trouwe kopers te verliezen. Steeds meer autobestuurders verkiezen immers wagens met een elektrische aandrijving boven auto’s met verbrandingsmotoren.”
- De gegevens van S&P Global Mobility tonen een opvallende verschuiving in de voorkeur van de consument in de richting van elektrische voertuigen.
- “Dat is goed nieuws voor fabrikanten die snel tot de introductie van elektrische voertuigen hebben beslist”, merkt het rapport op. “Deze trend kost echter tegelijkertijd twee van de grootste autofabrikanten van de wereld een aantal van hun populairste modellen.”
Agressief investeren werpt vruchten af: Tesla, Ford, Chevrolet en Hyundai hebben volgens de analisten allemaal agressief geïnvesteerd in de ontwikkeling van volledig elektrische voertuigen.
- “Daarvan beginnen zij nu de vruchten te plukken”, werpt S&P Global Mobility op. “Andere merken betalen tegelijkertijd voor hun afwachtende houding tegenover de introductie van auto’s die exclusief door elektriciteit worden aangedreven.
- “Onder meer Toyota en Honda zien daardoor klanten naar concurrenten met een groot elektrisch aanbod overstappen.”
- Ford heeft inmiddels al 150.000 exemplaren van de elektrische Mustang Mach-E heeft verkocht. De constructeur streeft over vier jaar naar een verkoop van twee miljoen elektrische voertuigen.
- “Andere automakers zien gelijkaardige mijlpalen in het verschiet in hun poging om de kloof met Tesla, nog altijd marktleider in de verkoop van elektrische auto’s te verkleinen”, zeggen de analisten nog.
- “De cijfers tonen bovendien aan dat de concurrentie van de elektrische wagens zijn doelstelling – het bekeren van autobestuurders tot een keuze voor emissievrije voertuigen – bereikt.”
Ook Tesla verliest marktaandeel: Het rapport van S&P Global Mobility geeft tevens aan dat Tesla eveneens marktaandeel tegenover andere verkopers van elektrische wagens moet prijsgeven.
- “Dat is echter een verwachte evolutie”, stippen de analisten aan. “Tesla was een pionier op de Amerikaanse markt voor elektrische voertuigen en had op een bepaald moment bijna 100 procent van de totale verkoop in handen.
- “Nu steeds meer merken voor die duurzame keuzes opteren, is voor Tesla een verlies aan marktaandeel onvermijdelijk.”
(fjc)