De Duitse bondskanselier Olaf Scholz heeft beloofd om zijn land minder afhankelijk te maken van landen als China. Dat is straf, want Duitsland heeft enkele weken terug nog een deel van zijn grootste haven verkocht.
Duitsland belooft om afhankelijkheid van China af te bouwen (weken nadat het een deel van grootste haven verkocht)
Waarom is dit belangrijk?
Sinds de oorlog in Oekraïne begon, is op een pijnlijke manier duidelijk geworden dat Europa op vlak van energie zeer afhankelijk is van Rusland. Nu probeert het continent koortsachtig om die afhankelijkheid af te bouwen. Maar ook China begint steeds meer macht naar zich toe te trekken in Europa.De essentie: Scholz vertelde in het Duitse Lagerhuis, de Bundestag, dat het land zijn “eenzijdige” afhankelijkheid van landen als Rusland en China moet afbouwen, bericht Reuters.
- Sinds de oorlog in Oekraïne begon, is het land in sneltempo op zoek naar andere leveranciers van fossiele brandstoffen. Op die manier wil het minder afhankelijk worden van Rusland.
- Daar lijkt het voorlopig in te slagen. In november kondigde Duitsland bijvoorbeeld aan dat het op amper 200 dagen tijd een terminal om vloeibaar gemaakt aardgas te ontvangen had gebouwd. Dat was een sterk signaal dat de transitie sneller zal verlopen dan aanvankelijk werd gevreesd.
- “De fout van afhankelijkheid zoals met Rusland zal niet meer gebeuren”, zei Scholz dinsdag tijdens een forum dat georganiseerd werd door Sueddeutsche Zeitung,
- Dinsdag zei de Economieminister van het land, Robert Habeck, dat Duitsland ook minder afhankelijk zal proberen worden van China. Ook zal het land minder steun bieden aan landen die zakendoen in het Middenrijk.
Maar: China is al zes jaar lang de grootste handelspartner van Duitsland, wat de situatie behoorlijk moeilijk kan maken.
- Duitse bedrijven baten behoorlijk wat fabrieken uit in China. Onder andere autoreuzen Volkswagen en BMW produceren wagens in het land.
- Langs de andere kant investeert China behoorlijk wat geld in Duitsland. In oktober nam het nog een aandeel in de haven van Hamburg, de grootste haven van het land.
- De Chinese scheepvaartreus Cosco zal een belang van “minder van 25 procent” nemen in een terminal van de haven. Dat is minder dan de oorspronkelijk geplande 35 procent, maar is nog altijd een aanzienlijke brok.
- Een aantal Duitse ministers was fel tegen de deal gekant. Marcel Fratzscher, hoofd van het Duitse Instituut voor Economisch Onderzoek (DIW), liet toen weten dat de Duitse regering dezelfde fout maakt als vorige regeringen. Het zou voorrang geven aan “economische belangen op korte termijn boven welvaart en stabiliteit op lange termijn”.
- Kort daarna kampte Scholz met nog meer weerstand, nadat hij China bezocht. Het was het eerste bezoek van een democratische leider aan het land sinds de COVID-pandemie uitbrak. Tijdens het bezoek werd de Duitse bondskanselier vergezeld door CEO’s van een aantal grote bedrijven als Adidas en BMW.
(ns)