Gedaan met de COVID-maatregelen: Duitsland zal 800 miljoen ongebruikte mondmaskers verbranden

Duitsland is van plan maar liefst 800 miljoen ongebruikte mondmaskers te verbranden die het tijdens het begin van de COVID-pandemie kocht.

Duitsland zou op zoek zijn naar kandidaatbedrijven die in staat zijn zo’n 730 miljoen chirurgische en 60 miljoen FFP2-maskers “thermisch te verwijderen”. Het land zou van plan zijn de maskers te verbranden, omdat de vervaldatum zou zijn bereikt. Ook zou zo’n 20 procent van de aangeschafte maskers kwaliteitsgebreken vertonen. Het nieuws werd vrijdag door het ministerie van Volksgezondheid bevestigd, nadat Der Spiegel er eerder over berichtte

Tijdens het begin van de COVID-pandemie heeft Duitsland zo’n 6 miljard euro uitgegeven aan mondmaskers, volgens berichtgeving van Der Spiegel. Dat leverde de toenmalige minister van Volksgezondheid Jens Spahn behoorlijk wat kritiek op. Niet alleen zou de minister te veel hebben uitgegeven, ook zou hij persoonlijke connecties hebben gebruikt om de aankopen te doen.

Burda-controverse

Spahn kwam tijdens de pandemie wel vaker in het oog van de storm. Op 20 oktober 2020 zei de voormalige minister op televisie bijvoorbeeld dat feesten en andere sociale aangelegenheden een van de voornaamste bronnen van COVID-infecties zijn. Diezelfde avond zou Spahn echter een ontmoeting hebben gehad met een tiental partijgenoten in het huis van een bekende, waarna hij symptomen ontwikkelde.

In maart 2021 zette een ander schandaal de Duitse politieke wereld op zijn kop. De firma Burda had toen immers een half miljoen maskers geleverd aan het ministerie van Volksgezondheid, waarvoor het zo’n 4,50 dollar per masker betaalde. Het ministerie had daarvoor echter niet de juiste stappen doorlopen. 

Spahns echtgenoot Daniel Funke was destijds immers lobbyist bij Burda. Het bedrijf had de maskers toen aangekocht voor 1,75 dollar per stuk. Nadat het nieuws bekend werd, daalde de populariteit van de toenmalige CDU/CSU-coalitie fors.

(ns)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.