De Duitse autofabrikant Audi, onderdeel van de Volkswagen Group, wordt over vier jaar motorenleverancier in de Formule 1. Dat heeft Markus Duesmannn, voorzitter van Audi, aangekondigd. Audi zal tegen het einde van dit jaar de naam bekendmaken van het team waarmee zal worden samengewerkt.
Algemeen wordt echter een collaboratie verwacht met Sauber, dat momenteel als Alfa Romeo in de Formule 1 actief is en Ferrari als motorenleverancier heeft.
Wereldtoneel
“Door de Formule 1 kan Audi zijn merk op een wereldtoneel tonen, maar de competitie vormt tevens een bijzonder uitdagend ontwikkelingslaboratorium”, beklemtoonde Duesmann. De motor zal worden ontwikkeld in de vestiging van Audi Sport in Neuburg bij Ingolstadt. Het bedrijf kondigde daarbij aan dat voor de eerste keer in meer dan tien jaar een aandrijflijn voor de Formule 1 in Duitsland worden gebouwd.”
Adam Baker is tot chief executive van Audi F1 aangesteld. Voor hij vorig jaar bij Audi in dienst kwam, was hij ook drie jaar als veiligheidsdirecteur bij de Fédération Internationale de l’Automobile (FIA) actief. Nog vroeger had hij al met fabrikanten zoals Cosworth en BMW aan de ontwikkeling van motoren voor de Formule 1 gewerkt.
Woordvoerders van Audi merkten nog op dat de Duitse constructeur zich vooral aangetrokken voelde door de plannen die de Formule 1 op het gebied van duurzaamheid koestert. “De Formule 1 geniet wereldwijd een grote erkenning en wekt grote emoties op”, stipten de woordvoerders aan. “Bovendien is de competitie technologisch bijzonder geavanceerd. Op die manier heeft de Formule 1 exact aan de eisen van Audi voldaan.”
“Cruciaal voor de beslissing waren de duidelijke plannen van de Formule 1, de meest populaire racecompetitie van de wereld, om een grotere duurzaamheid en kostenefficiëntie na te streven. De nieuwe technische regels, die over vier jaar worden ingevoerd, richten zich op verdere elektrische ontwikkelingen en geavanceerde duurzame brandstof.
De Formule 1 heeft zichzelf het ambitieuze doel gesteld om tegen het einde van dit decennium uitstootvrij te functioneren. Naast de bestaande kostenlimiet voor teams, wordt volgend jaar bovendien ook een bovengrens ingevoerd voor de budgetten die aan de aandrijflijn van de wagens kunnen worden gereserveerd.”
Autoverkoop
Audi zegt in een associatie met de Formule 1 tevens een enorm potentieel te zien om wereldwijd meer auto’s te verkopen. “De Formule 1 geniet wereldwijd een grote belangstelling. De competitie behoort tot de de sportevenementen met het hoogste bereik ter wereld. Vorig jaar werden de races door meer dan 1,5 miljard televisiekijkers gevolgd.”
“De Formule 1 geniet bovendien in een aantal markten die voor Audi van groot belang zijn – zoals China en de Verenigde Staten – een grote populariteit. Bovendien blijkt die trend – zelfs bij jongere doelgroepen – zich nog verder door te zetten.”
Audi kwam voor de Tweede Wereldoorlog uit in het Europees kampioenschap, waaruit zich later de Formule 1 zou vormen. Audi was toen met zijn Duitse sectorgenoten Horch, DKW en Wanderer tot Auto Union samengesmolten.
Die groep genoot in 1936 zijn meest succesvolle campagne. Bernd Rosemeyer won voor het merk die van de vier races die op de kalender stonden. Hij kroonde zich daarbij ook tot Europees kampioen. Zijn teamgenoot Hans Stuck – wiens zoon Hans-Joachim Stuck in de jaren zeventig van de voorbije eeuw voor March en Brabham in de Formule 1 zou aantreden – werd tweede.