“Internationale content doorslaggevend voor aanhoudend succes Netflix”

Het Amerikaanse streamingplatform Netflix heeft tijdens het tweede kwartaal van dit jaar nieuwe originele producties uit achtentwintig verschillende markten gelanceerd. Daarmee heeft het bedrijf zijn eigen record verbeterd. Dat blijkt uit een rapport van consulent Ampere Analysis.

De analisten beklemtonen daarbij dat deze internationale originele content in toenemende mate de cruciale pijler vormt van de aanhoudende groei van het streamingplatform.

Grote voorsprong

Sinds het begin van dit decennium heeft Netflix nieuwe content uit 44 gebieden gelanceerd. Daarmee laat het bedrijf een grote voorsprong tegenover zijn concurrenten optekenen. Warner Bros komt met zijn platformen HBO Max en Discovery+ immers uit op concent uit 27 gebieden. Nog verder volgen Disney (23) en Prime Video (21).

Het rapport stelt dat deze internationale diversiteit Netflix twee strategieën voor een verdere groei bezorgt. “In de eerste plaats biedt originele lokale content het platform een middel om nieuwe markten te openen en nieuwe abonnees aan te trekken”, stipt Ampere Analysis aan.

“Daarnaast biedt de beschikbaarheid van een internationaal scala aan inhoud Netflix de opportuniteit om zich in belangrijke mate van de concurrentie te onderscheiden.”

“In een periode waarin Netflix de druk voelt van opeenvolgende kwartalen met een verlies aan abonnees, stelt een hernieuwde inzet voor een internationale strategie het bedrijf in staat om een ​​gebied te exploiteren waar het platform nog steeds een inherent voordeel heeft ten opzichte van zijn rivalen.”

Bij de lancering van nieuwe content hebben internationale producties bij Netflix nu al zeven kwartalen op rij programma’s van Amerikaanse origine overtroffen. “De druk is hoog om van deze strategie een succes te maken, rekening houdend met de toegenomen concurrentie in de Verenigde Staten.”

“Netflix heeft tijdens de eerste helft van dit jaar 22 Amerikaanse producties meer gelanceerd dan tijdens dezelfde periode vorig jaar. Tegelijkertijd is het aandeel van Netflix in de totale nieuwe Amerikaanse streaming-content van 45 procent naar 27 procent gedaald.”

Intense concurrentie

“Het is in de context van de intense concurrentie op de thuismarkt dat de interesse van Netflix voor internationale originele producties het meest logisch is”, voeren de onderzoekers aan. “Sinds het begin van dit decennium heeft Netflix 664 originele Amerikaanse producties gelanceerd.”

“Dat is nog steeds 50 procent meer dan de gecombineerde inspanningen van Discovery+ en HBO Max en twee keer zoveel als Disney+ en Hulu. Netflix lanceerde ook drie keer meer Amerikaanse producties dan Amazon.”

“Internationaal heeft Netflix tijdens dezelfde periode echter 814 titels in gebruik genomen. Dat is 2,3 keer zoveel als Amazon, 2,4 keer zoveel als Warner Bros Discovery en drie keer zoveel als Disney. Netflix heeft de voorbije periode zelfs meer originele producties buiten de Verenigde Staten gelanceerd dan zijn belangrijkste rivalen samen.”

(kg)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.