Hoe vrouwen eindelijk de sportwereld veroveren

Hoe vrouwen eindelijk de sportwereld veroveren
Chloe Kelly viert het winnende doelpunt van Engeland in de EK-finale voor een vol Wembley – Bron: Shaun Botterill/Getty Images

Gedurende jaren werden vrouwensporten stiefmoederlijk behandeld. Daar komt nu eindelijk verandering in. We kunnen zelfs spreken van een stroomversnelling waardoor vrouwelijke atleten in elke sport mogen hopen op dezelfde vergoeding en belangstelling voor hun prestaties. De revolutie is in volle gang en de wereld van sport en business zal over 20 jaar niet meer dezelfde zijn.

53.000 toeschouwers zagen de match Dick, Kerr Ladies tegen de Saint Helens Ladies. Er waren 15.000 gegadigden die geen ticket konden bemachtigen. Het ging om een voetbalmatch tussen twee vrouwenploegen … in 1920. Het jaar daarop werd vrouwenvoetbal geband door de Britse voetbalbond omdat de sport “ongepast” zou zijn voor vrouwen. Vrouwen moesten naar terug naar de keuken, ging de redenering. Andere landen volgden. De Fransen banden vrouwenvoetbal van 1932 tot 1975, Spanje van 1935 tot 1980 en Duitsland van 1955 tot 1970.

De grote comeback

Door deze enorme terugslag verloor het vrouwelijke voetbal enorm veel momentum om zich te hijsen naast het mannenvoetbal, maar nu is ze helemaal terug én hoe! De finale van het EK tussen Duitsland en Engeland werd door 87.200 schreeuwende fans live worden bijgewoond. Het aantal kijkers, alleen in Engeland brak alle records met 17,5 miljoen kijkers op de BBC. Alleen al voor de halve finale van Engeland tegen Zweden waren er 11 miljoen kijkers.

Voetbal en zoveel meer

Maar niet alleen het vrouwenvoetbal zit in de lift. Heel wat andere sporten hebben baat bij de almaar groeiende participatie van vrouwen. De Cricket World Cup voor vrouwen, dat dit jaar in Nieuw-Zeeland plaatsvond, brak alle records qua toeschouwers.

De Tour de France voor vrouwen, die eindelijk dit jaar terug plaatsvindt, is een weergaloos succes. Op France 3, de Franse staatszender, keken er voor de eerste editie meer dan 2 miljoen kijkers naar de vrouwenkoers. De mannen halen een gemiddelde van 3,8 miljoen kijkers op diezelfde zender. Dit jaar vindt zelfs nog de Rugby World Cup plaats voor vrouwen.

Sponsors beginnen te volgen

Er is natuurlijk nog een grote achterstand, een gevolg van die stiefmoederlijke behandeling, maar sponsors beginnen nu versneld de waarde in te zien van vrouwensporten. De FIFA en de UEFA verkoopt nu sponsorpakketten los van de mannentoernooien, iets wat de sponsorbudgetten doet stijgen. Daarnaast is de doelgroep van toeschouwers veel aantrekkelijker dan voor de mannelijke sporten. Het gaat meestal om families en vrouwen, de belangrijkste doelgroep voor adverteerders.

De Engelse vrouwen vier hun Europese titel voor massaal opgedaagde fans op Trafalgar Square – Bron: Harriet Lander/Getty Images

25 procent meer rendement voor sponsors

De eerste analyses tonen ook aan dat het rendement voor sponsors beter is. Uit een Australische studie uit 2021 bleek volgens The Economist dat fans van vrouwensporten 25 procent meer geneigd waren om het product van de sponsor te kopen. Er blijft nog wel een hemelsbreed verschil. Het voetbal bracht in 2019 bijna 28 miljard euro binnen in Europa, bijna alleen afkomstig van het mannenvoetbal.

Tennis is het lichtende voorbeeld

Opvallend is dat er één sport is waar vrouwen vandaag gelijk worden behandeld met de mannen. Dit is tennis, waar de topspeelsters zoals Serena Williams bijna evenveel verdienen als de topspelers op het mannencircuit. Dit is een gevolg van het lobbywerk van tennisiconen zoals Billy Jean King, die al in de jaren 60 opkwam voor de rechten van het vrouwentennis.

Zij zorgde voor de oprichting van de WTA – de Women’s Tennis Association – die sinds 1973 vecht voor de belangen van haar speelsters. Vandaag brengt de ATP, de organisatie achter het mannencircuit 160 miljoen dollar binnen voor haar werking, tegenover 110 miljoen dollar van de WTA. Dit is 69 procent van de inkomsten van het mannencircuit of een marktaandeel van 41 procent.

Billy Jean King, voorvechtster van het vrouwentennis – Bron: Evening Standard/Hulton Archive/Getty Images

Op weg naar 10 miljard euro?

Als we deze ratio toepassen, zou dit betekenen dat er binnen een aantal jaren meer dan 10 miljard euro door het vrouwenvoetbal zou razen. Een ware revolutie. Even afwachten hoe dit evolueert, maar we kunnen alvast genieten van het niveau dat de vrouwelijke wielrenners en voetballers tentoonspreiden vandaag.

Toch even als uitsmijter. Annemiek van Vleuten, de Nederlandse superster van het vrouwenwielrennen, reed op een vergelijkbare afstand in 2017, op de Col d’Izoard, sneller dan ALLE mannen in de Tour de France van dat jaar, met uitzondering van Romain Bardet en Warren Barguil. Wie nu nog beweert dat dit geen topsport is, dwaalt.


Xavier Verellen is auteur en ondernemer. Zijn recente boek ‘Topsporters zijn CEO’s’, dat aantoont dat leiderschap het verschil maakt tussen kampioenen en superkampioenen, is te koop in de Standaard Boekhandel of online via https://topsporterszijnceos.businessam.be/

(fc)

Meer premium artikelen
Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.