Japan absolute koploper in race naar de ontwikkeling van een vastestofbatterij, Zuid-Koreaanse rivalen op verre tweede plaats

Uit een onderzoek dat door Nikkei Asia werd uitgevoerd, blijkt dat de Japanse autoproducent Toyota Motor veruit de meeste patenten voor vastestofbatterijen in handen heeft. De top drie wordt vervolledigd door twee andere Japanse bedrijven.

Toyota staat aan de top van de lijst en staat bovendien ver voor op alle andere concurrenten: het bedrijf zou maar liefst 1.331 patenten voor vastestoftechnologie in handen hebben. De tweede plaats gaat naar Panasonic Holdings, met 445 patenten. Opvallend: Panasonic Holdings en Toyota gingen een samenwerkingsverband aan om batterijen voor elektrische wagens te produceren, waarbij ze ook collaboreren om samen vastestoftechnologie te ontwikkelen.

De top drie wordt vervolledigd door wederom een Japans bedrijf, Idemitsu Kosan, met 272 patenten. De petroleummaatschappij zou vooral patenten bezitten voor materialen die in vastestofbatterijen kunnen worden gebruikt. Samsung Electronics komt op de vierde plaats, het enige niet-Japanse bedrijf in de top vijf.

Korea voert inhaalmanoeuvre uit

Hoewel Japan momenteel mijlenver voorop staat, begint rivaal Zuid-Korea toch terrein te winnen. Toyota breidde het aantal patenten dat het bezat bijvoorbeeld met zo’n 40 procent uit tussen 2016 en 2020. Bij Samsung Electronics was dat meer dan 100 procent en bij LG Chem, het grootste chemiebedrijf in Zuid-Korea, verdriedubbelde het aantal patenten zelfs.

Het grootste voordeel dat Zuid-Koreaanse bedrijven daarbij genieten is dat ze volgens Nikkei Asia een groot aantal patenten bezitten die ook echt op het echte leven toepasselijk zijn, zoals de levensduur van batterijen.

Maar Japan en Zuid-Korea zijn lang niet de enige landen die inzetten op de technologie. Ook China en het Westen (waaronder ook België) zetten sterk in op de technologie. De eerste wagens met vastestofbatterijen worden verwacht in de komende jaren van de lopende band te rollen.

Maar wat is een vastestofbatterij exact?

Vastestofbatterijen beloven de heilige graal voor elektrische wagens te worden: er wordt verwacht dat zij het bereik van elektrische wagens zouden kunnen verdubbelen, terwijl de oplaadtijd maar liefst drie keer zo kort zou moeten worden. Nog een voordeel is dat ze niet zo vatbaar zouden zijn voor oververhitting, een probleem dat wel eens de kop opsteekt bij huidige lithium-ionbatterijen.

Ze werken door de vloeibare elektrolyten die in conventionele batterijen worden gebruikt om de twee polen met elkaar te verbinden, te vervangen door een vaste stof, vandaar de naam. Door een vaste stof te gebruiken in plaats van een vloeibare, zou de hoeveelheid energie die kan worden opgeslagen dramatisch worden verhoogd, zonder de afmetingen van de batterij te veranderen. Hoewel ze veelbelovend zijn, is er nog een lange weg te gaan voordat ze op de markt komen.

De technologie zou bijvoorbeeld nog altijd veel te duur zijn: vastestofbatterijen worden geschat momenteel nog vier keer zo duur te zijn als lithium-ionbatterijen, meldt Nikkei Asia. Uiteindelijk moeten ze wel goedkoper worden dan traditionele batterijen.

Er zijn momenteel al een handjevol miniatuur-vastestofbatterijen op de markt, maar voor elektrische wagens bevinden ze zich nog allemaal in de prototypefase.

(jvdh)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.