Tesla wil kinderen tegen oververhitte wagens beschermen

In de Verenigde Staten heeft autobouwer Tesla aan de Federal Communications Commission (FCC) toestemming gevraagd om een apparaat op de markt te brengen dat onder meer alarm kan slaan wanneer kinderen in oververhitte wagens zijn achtergelaten.

Het apparaat werkt met interactieve bewegingsdetectie op korte afstand. De technologie kan mogelijk ook voor diefstalpreventie worden gebruikt.

Voordelen

Tesla moet voor het toestel een bijzondere vergunning vragen. Het apparaat werkt immers met radiogolven die momenteel door de overheid niet voor voor publiek gebruik zijn vrijgegeven. Tesla wijst erop dat de technologie tegenover andere detectiesystemen – zoals camera’s of sensoren die de belasting op de zetels wegen – belangrijke voordelen biedt. 

‘Het systeem doet beroep op radartechnologie, die niet door materialen kan worden geblokkeerd,’ verduidelijkt het bedrijf. ‘Andere systemen kunnen misleid worden door onder meer dekens die het kind bedekken. De technologie kan ook een onderscheid maken tussen een kind en een object dat op een autozetel is achtergelaten.’

‘Op die manier wordt het risico op een vals alarm geminimaliseerd. De technologie is bovendien in staat om microbewegingen, zoals ademhalingspatronen of de hartslag, te identificeren. Camera’s of sensoren die de belasting van de zetels wegens, zijn daartoe niet in staat.’

‘De radarbeelden kunnen verder de lichaamsgrootte beoordelen om de inzet van airbags bij een ongeval te optimaliseren,’ zegt Tesla nog. Dit zou efficiënter zijn dan de bestaande sensorsystemen in de zetels, die op gewicht zijn gebaseerd. De radartechnologie zou ook nauwkeuriger kunnen bepalen wanneer gordelverklikkers zouden moeten worden geactiveerd.

Vergeten

De Amerikaanse National Highway Traffic Safety Administration benadrukt dat in de Verenigde Staten de voorbije twee jaar telkens meer dan vijftig kinderen om het leven zijn gekomen nadat ze in oververhitte auto’s werden achtergelaten. ‘In 54 procent erkende de chauffeur de kinderen vergeten te zijn.’

Twee jaar geleden kreeg ook Google van de Federal Communications Commission de toelating voor een vergelijkbare technologie. In maart dit jaar diende ook Valeo North America bij de commissie een gelijkaardig dossier in. Die aanvraag is momenteel nog in behandeling.

Meer