Vanaf deze herfst kunnen gebruikers van de jongste versie van het digitale platform CarPlay van Apple vanop het dashboard van hun auto rechtstreeks benzine kopen. Met de introductie van de nieuwe service van CarPlay wil Apple zijn positie op de automarkt – waarbij de auto als een kanaal voor de aanschaf van goederen en diensten wordt ingezet – versterken.
Volgens sommige analisten kan CarPlay op termijn tot een belangrijke pijler van het zakelijk model van Apple uitgroeien.
Commercieel platform
Met de nieuwe functie kunnen gebruikers van CarPlay op een applicatie tikken om naar een benzinestation te navigeren en vanop het dashboard van de auto rechtstreeks benzine aan te kopen. Hierdoor hoeft bij het tanken niet langer meer van een bankkaart of een andere betaalwijze gebruik worden gemaakt.
De Amerikaanse groep HF Sinclair, in de Verenigde Staten uitbater van een netwerk van ongeveer 1.600 benzinestations, heeft al aangekondigd de nieuwe service van CarPlay te zullen gebruiken.
“Wij zijn bijzonder enthousiast over het idee dat consumenten naar een van onze stations kunnen navigeren en met behulp van het navigatiescherm van hun voertuig brandstof kunnen kopen”, zegt Jack Barger, onderdirecteur marketing van HF Sinclair.
De aankoop van brandstof vormt de jongste stap in een aanhoudend streven van Apple om het navigatiescherm van de auto voor een grote reeks commerciële transacties te gebruiken.
Onder meer kan CarPlay al worden gebruikt voor het parkeren, het opladen van elektrische voertuigen en het bestellen van maaltijden. Daarnaast biedt het platform ook een aantal taken, zoals het bijhouden van kilometers tijdens zakenreizen, aan.
Enorme markt
Apple brengt voor CarPlay momenteel – noch voor de autofabrikanten, noch voor de gebruikers – geen kosten in rekening. “Er komen immers interessante zakelijke belangen naar boven wanneer auto’s in rijdende computers veranderen”, merkt Horace Dediu, analist bij consulent Asymco op. “De nieuwe functie zal gebruikt kunnen worden door honderden automodellen die al met CarPlay compatibel zijn.”
Dediu wijst erop dat de voorbije jaren druk is gespeculeerd over de Apple Car, de elektrische auto die het bedrijf op de markt zou brengen, maar volgens hem wordt CarPlay voor Apple wellicht veel belangrijker. Met de toepassing zal het bedrijf volgens hem immers vele tientallen miljoenen autobestuurders kunnen bereiken.
Om de nieuwe CarPlay-functie dit najaar te gebruiken, moeten iPhone-gebruikers de applicatie van een brandstofbedrijf naar hun telefoon downloaden en betalingsgegevens invoeren om de applicatie in te stellen. Nadat de applicatie is ingesteld, kunnen gebruikers op hun navigatiescherm tikken om een benzinepomp te activeren en te betalen.
“We spreken hier over een enorme markt”, stelt Donald Frieden, chief executive van P97 Networks, een bedrijf dat technologie produceert om een connectiviteit tussen applicaties en auto’s tot stand te brengen. Frieden wees er daarbij op al verscheidene telefoons te hebben ontvangen van oliemaatschappijen die interesse tonen om hun applicaties aan CarPlay te koppelen.
De analisten merken op dat het nieuwe initiatief van Apple wellicht tot nieuwe spanningen zal leiden met de autofabrikanten, die immers ook zelf interesse hebben om rond hun wagens een commerciële kosmos uit te bouwen.
(ns)