De CEO van de Amerikaanse oliegigant Exxon Mobil, Darren Woods, heeft in een interview met CNBC gezegd dat er tegen het jaar 2040 over heel de wereld alleen nog maar elektrische personenwagens (EV’s) verkocht zullen worden. “Die verandering gaat er komen. Maar het gaat onze sector niet maken of breken.”
Wat er ook gebeurt in de toekomst, zelfs als alle auto’s elektrisch zijn, Exxon Mobil zal een belangrijk bedrijf blijven, meent Woods. “Een grote drijfveer zijn industriële en transportbrandstoffen. We kunnen de faciliteiten die we vandaag gebruiken om diesel en benzine mee te maken, ombouwen en biobrandstof maken.”
De vraag naar olie zou volgens de CEO in 2040 ook niet fors afnemen. “Ze zal gelijk zijn aan de vraag die we in 2013 of 2014 hadden.”
De productie van chemicaliën zal volgens Woods de sleutel zijn om het bedrijf naar de toekomst toe winstgevend te houden. Exxon Mobil hoopt met de kunststoffen die het produceert een belangrijke rol te spelen bij de productie van elektrische voertuigen.
Rechtszaak
De industrie rond de opvang en het ondergronds opslaan van CO2 zou volgens Exxon tegen het midden van de eeuw een waarde van 4.000 miljard dollar hebben. De technologie om dat massaal te doen, staat echter nog niet op punt. En Exxon krijgt ook zware kritiek te verwerken vanwege zijn communicatie over CO2-uitstoot en vervuiling.
In mei besliste het hooggerechtshof van Amerikaanse staat Massachusetts dat Exxon Mobil daarom voor de rechter moet verschijnen. Maura Healey, de procureur-generaal van Massachusetts, beschuldigt het bedrijf van het misleiden van zowel beleggers als consumenten over klimaatverandering en de klimaatgevaren van fossiele brandstofproducten.
ExxonMobil zou volgens Healey consumenten onder meer misleid hebben door zijn producten aan te prijzen en te verkopen als schoon, broeikasgasreducerend en goed voor het milieu. Het bedrijf beweerde echter dat de zaak politiek gemotiveerd was en een poging vormde om het bedrijf zijn recht tot vrije meningsuiting te ontzeggen.
China
Onderzoeksbureau Canalys berekende dat in 2021 zo’n 9 procent van de wereldwijd verkochte auto’s elektrisch was. Dat kwam neer op een verkoop van 6,5 miljoen wagens, een toename van 109 procent in vergelijking met een jaar eerder.
De helft van al die elektrische wagens werd verkocht in China. “In 2021 werden meer dan 3,2 miljoen EV’s verkocht op het Chinese vasteland. Elke maand worden veel nieuwe modellen gelanceerd in elk belangrijk marktsegment, van kleine, goedkope stadsauto’s tot mainstream en premium sedans en SUV’s”, zegt Jason Low, Principal Analyst bij Canalys.
“15 procent van de nieuwe auto’s die in 2021 in China werden verkocht, waren EV’s. Dat is meer dan het dubbele van het percentage in 2020 en er is nog steeds een enorme kans voor toekomstige groei in 2022 en daarna”, aldus Low.
Daarmee is China ruim de koploper wat betreft de transitie naar elektrisch rijden. Europa telde in 2021 een aandeel van 35 procent in de wereldwijde verkoop van EV’s. Terwijl de Verenigde Staten ver achterliepen met een aandeel van 8 procent.
(jvdh)