Brusselse trams waren even uitgerust met Chinese propaganda

Binnen de 24 uur kreeg de MIVB klachten over de reclamecampagne, die rechtstreeks uit de propagandamachine van Hongkong-Chief Executive John Lee leek te komen. Lee werd door Peking gekozen om het repressief beleid in de voormalige Aziatische vrijhaven verder te zetten.

“A New Era – Stability Prosperity Opportunity”, zo klinkt de slogan van Hongkongs campagne om de 25ste verjaardag van de Britse overgave van het schiereiland aan China deze maand in de bloemetjes te zetten. Eigenlijk gaat het om een politieke campagne die het imago van Hongkongs nieuwe leider een boost moet geven.

Er wordt heel wat geld besteed om deze campagne internationaal aanzien te geven. De Hongkongse overheid heeft de laatste jaren dan ook onnoemelijke reputatieschade opgelopen door vredevolle betogers op te sluiten en de lokale pers te muilkorven. De nieuwe Chief Executive John Lee, een voormalige topman van de politie, is bekend voor zijn werk om betogers in de bak te draaien.

Toch lijkt de campagne een bescheiden succes. Trams en treinen voorzien met de slogan rijden ondertussen rond in plaatsen zoals Turkije en Italië. De campagne schopte het zelfs tot in de straten van Brussel, het politieke hart van de Europese Unie. Advertentiebureau JCDecaux kreeg de campagne verkocht aan de STIB-MIVB. Twee trams zouden tussen 7 en 29 juni in Brussel rondrijden met de slogans.

Het vervoerbedrijf werd echter gealarmeerd door opmerkzame klanten en besloot de advertenties binnen de 24 uur weg te halen.

“Solidariteit is geen uitnodiging voor een etentje”

“We werden gewaarschuwd door enkele klanten dat dit niet was wat het moest zijn. De MIVB beschikt over duidelijke spelregels over publiciteit, waarin bepaald wordt dat advertenties met politieke connotaties niet mogen verspreid worden”, laat STIB-MIVB-woordvoerder An Van Hamme weten aan de Hongkongse krant South China Morning Post. De MIVB heeft dus begrepen dat het gaat om een politieke campagne en liet JCDecaux weten dat de campagne onmiddellijk zal verdwijnen.

“Deze campagne was door de mazen van het net geglipt en vervolgens enkele dagen te zien op onze trams voor die werd weggehaald, omdat die niet conform was aan ons handvest”, laat Van Hamme nog weten aan Business AM.

Europarlementariër Reinhard Bütikofer liet zich verheugd uit over de beslissing van de MIVB. “Solidariteit is geen uitnodiging voor een etentje, geen essay schrijven, geen schilderij schilderen, geen borduurwerk. Het is serieus”, schrijft de Duitse politicus op Twitter. Bütikofer hamert er geregeld op dat de EU meer moet doen om de schendingen van mensenrechten in Hongkong en China aan te pakken en meer moet samenwerken met eilandnatie Taiwan. (am)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.