Uber gaat investeringen en aanwervingen terugschroeven; aandeelhouders willen grotere winstgevendheid

Het Amerikaanse bedrijf Uber Technologies zal de verdere uitbreiding van zijn personeelsbestand gevoelig vertragen. Tegelijkertijd zullen de budgetten voor marketing en incentives worden verminderd. Dat heeft Dara Khosrowshahi, topman van Uber, in een brief aan het personeel aangekondigd.

Uber is hiermee het jongste bedrijf dat aankondigt om de uitgaven te beperken en een slanker investeringsmodel te adopteren. Recent gaf onder meer ook Meta Platforms, eigenaar van Facebook, aan de groei van zijn personeelsbestand te zullen vertragen.

Beleggers

“De verandering die Uber in zijn strategie doorvoert, is een noodzakelijk antwoord op de seismische verschuiving in het sentiment van de beleggers”, benadrukte Khosrowshahi. “De minst efficiënte budgetten voor marketing en incentives zullen worden geschrapt. Bij de aanwerving van nieuwe medewerkers, zal een weloverwogen traject worden gevolgd.”

Uber gaf vorige week nog aan dat zijn leger chauffeurs zich op het hoogste niveau sinds de uitbraak van de coronacrisis bevindt. De onderneming voegt eraan toe te verwachten dat deze situatie ook in de toekomst zonder belangrijke investeringen in stimulansen gehandhaafd zou kunnen blijven.

“Dat betekent een scherp contrast met rivaal Lyft”, merken waarnemers op. “Die heeft immers recent aangekondigd extra budgetten voor zijn loonmassa te zullen moeten voorzien.”

Khosrowshahi benadrukte in zijn brief dat het bedrijf zich vooral op zijn winstgevendheid zal toespitsen. “Daaraan hechten investeerders immers een groot belang”, beklemtoonde hij. De onderneming realiseerde tijdens het eerste kwartaal een omzet van 6,9 miljard dollar. Dat vertegenwoordigde een stijging met 136 procent tegenover de eerste drie maanden van vorig jaar. 

Taxiritten

Daarbij merkte het bedrijf op dat de vraag naar taxiritten door de versoepeling van de maatregelen tegen de verspreiding van het virus Covid-19 opnieuw was gestegen. Door de uitbraak van de coronacrisis had het bedrijf voordien vooral op de bedeling van maaltijden gesteund. Het voorbije kwartaal leverden de taxidiensten het bedrijf echter 2,52 miljard dollar omzet op, tegenover een bedrag van 2,51 miljard dollar bij de besteldiensten.

Uber moest over het eerste kwartaal van dit jaar echter een verlies melden van 5,9 miljard dollar. Dat negatieve resultaat was volgens de onderneming vooral te wijten aan zijn belangen in de Aziatische taxidiensten Didi en Grab en de onderneming Aurora, gespecialiseerd in autonome mobiliteit.

Chauffeurs van Uber registreerden tijdens het voorbije kwartaal in totaal 1,71 miljard ritten. Dat betekende een stijging met 18 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. Het aantal klanten liep met 17 procent op tot 115 miljoen reizigers. Chauffeurs en koeriers ontvingen in totaal 9 miljard dollar aan vergoedingen. Dat was een lichte daling tegenover het vierde kwartaal vorig jaar.

In zijn brief gaf Khosrowshahi nog aan dat de activiteiten van de divisies voedselbezorging en vrachtvervoer een snellere groei zullen dienen te tonen.

(fjc)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.