De reiswereld is een van de sectoren die door de uitbraak van de coronapandemie het zwaarst is geraakt. Heel wat reispatronen zijn veranderd en het is helemaal niet zeker of hier van een voorbijgaand effect zal kunnen worden gesproken. Dat blijkt ook uit een studie van marktonderzoeker Mintel in het Verenigd Koninkrijk.
Mintel stelde vast dat sinds het begin van de coronapandemie één op vijf Britse volwassenen met de tent, caravan of mobilhome op reis is geweest. Opgemerkt wordt dat ongeveer 4,5 miljoen Britten daarbij voor de eerste keer in hun leven in een tent of een caravan hebben geslapen.
Betaalbaarheid
De bestedingen aan deze reizen liepen vorig jaar op tot 2,7 miljard pond. “Dat was bijna 80 procent meer dan het jaar voordien, toen de meeste reisplannen door de lockdowns moesten worden opgeborgen”, merkt Mintel op.
“De betaalbaarheid is in deze categorie vakanties traditioneel de belangrijkste drijfveer, maar de pandemie zorgde ervoor dat ook meer welvarende gezinnen voor een verblijf op een camping kozen”, benadrukt John Worthington, reisexpert bij Mintel.
“Bijna vier op tien kampeerders bleek vorig jaar over een gezinsinkomen van meer dan 50.000 pond te beschikken. Het jaar voordien vertegenwoordigde die groep slechts ongeveer 20 procent van de totale camping-populatie.”
Investering
“Een groot deel van deze klanten hebben waarschijnlijk een geplande vakantie in het buitenland vervangen door een bestemming in eigen land”, benadrukt Worthington. “Het valt ook af te wachten of deze buitenlandse reizen weer opnieuw hun vroegere populariteit zullen terugwinnen.”
“Vele consumenten gaan immers gebukt onder de stijgende kosten van hun levensonderhoud, waardoor mogelijk ook de vakantieplannen kunnen worden beïnvloed. Kamperen wordt daarbij als een betaalbare vakantie bestempeld.”
Worthington wijst erop dat dit type vakanties tijdens de financiële crisis van dertien jaar geleden eveneens op een grotere populariteit kon rekenen. De expert voert aan dat deze trend zich dit keer mogelijk verder zal blijven doorzetten.
Hij verwijst daarbij naar organisaties zoals de Britse Camping and Caravanning Club, die nog steeds een groot volume boekingen kan melden. “Vele Britse gezinnen hebben duizenden ponden geïnvesteerd in een caravan of een mobilhome”, werpt Worthington op. “Wellicht willen ze van die aankopen dan ook vaker gebruik blijven maken.”