Zakenreizigers willen voor hun verplaatsingen in de mate van het mogelijke het vliegtuig inruilen voor de trein. Dat blijkt uit een rapport van het Britse spoorbedrijf HS1 Ltd en marktonderzoeker Opinium Research, gebaseerd op een enquête van duizend zakenreizigers in het Verenigd Koninkrijk.
De resultaten van de studie tonen volgens de onderzoekers duidelijk dat de vraag naar milieuvriendelijk reizen toeneemt.
Heropleving
De onderzoekers stelden vast dat 80 procent van de ondervraagden van mening is dit jaar en volgend jaar voor zijn werk reizen te zullen moeten ondernemen. “Dat is een bijkomend signaal van de sterke heropleving van de vraag naar internationale reizen”, stippen de onderzoekers aan.
“Dat herstel is in belangrijke mate ingegeven door de opheffing van de maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus, die de mobiliteit sterk beperkten. Een hernieuwde publieke aandacht voor duurzaamheid betekent daarbij dat de meeste passagiers nu liever met de trein reizen dan met het vliegtuig.”
Uit het onderzoek blijkt dat 66 procent van de zakenreizigers aangeeft voor reizen naar Europa wellicht de trein te zullen verkiezen boven het vliegtuig. Voor toeristische reizen loopt dat cijfer zelfs op tot 77 procent.
Duurzame opties
“Bedrijven ervaren een grotere druk om bij de organisatie van reizen duurzame opties te overwegen”, stippen de onderzoekers nog aan. “Er blijkt immers dat 81 procent van de respondenten erkent te verwachten dat hun bedrijf een meer duurzaam beleid zal voeren en daarvoor zijn ecologische voetafdruk zal verkleinen.”
De peiling toont verder aan dat 84 procent van de respondenten toegeeft bij zijn verplaatsingen gemakkelijker voor duurzame opties te zullen opteren indien ze daarvoor stimulansen van de werkgever zouden ervaren.
“We weten dat bedrijven zich ook steeds meer bewust worden van de impact die de verplaatsingen van hun medewerkers op het leefmilieu hebben”, merkt Jacques Damas, chief executive van de treinoperator Eurostar, op.
“Een passagier die voor een verplaatsing tussen Londen en Parijs voor de Eurostar kiest, zal vijftien keer minder koolstofdioxide uitstoten dan een collega die op datzelfde traject het vliegtuig neemt. Het is dan ook duidelijk waarom onze zakelijke klanten bij internationale zakenreizen op relatief korte afstanden steeds vaker voor verplaatsingen met de trein opteren.”